Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Undervisningens och inlärningens teori och praktik

Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar frågor om utbildnings- och undervisningsinnehåll. Didaktikämnet har djupa rötter i både vetenskapliga traditioner och undervisningspraxis.

Välkommen till våra seminarier i didaktik!

Didaktik

Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar frågor om utbildnings- och undervisningsinnehåll. Didaktikämnet har djupa rötter i både vetenskapliga traditioner och undervisningspraxis.

De forskningsfrågor som utgör didaktikens kärna uppstår i mötet mellan ett särskilt stoff och den undervisning om och det lärande av detta stoff som sker i en verksamhet av något slag. Det blir därför intressant att exempelvis studera vad undervisningen innehåller och vad som gör detta urval legitimt, vem som undervisningen avser och hur dennes lärande sker, hur stoffet hanteras i undervisningen samt vem som har makten över urvalsprocesserna.

Didaktik som forskningsfält och kunskapsområde behandlar frågor som finns i skärningspunkten mellan ett verksamhets-/kunskapsområde och utbildning, undervisning, lärande och socialisation.

Didaktik är ett centralt ämne inom all lärarutbildning i Uppsala. Det kan även läsas på avancerad nivå som inriktning på Masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Sedan 2002 bedrivs forskarutbildning i didaktik vid Uppsala universitet.

Kontakt

Jonas Almqvist
professor i didaktik, ansvarig för Komparativ didaktik

Caroline Liberg
professor i utbildningsvetenskap, ansvarig för STOLP och seminarieserien Textanalys

Leif Östman
professor i didaktik, ansvarig för SMED

Forskningen bedrivs inom ramen för följande grupper och miljöer

Forskargruppen för komparativ didaktik

Medlemmarna i Forskargruppen för Komparativ didaktik studerar och jämför undervisning och lärande inom olika ämnesområden. Med utgångspunkt i angreppssätt och resultat från studier inom didaktikens olika fält görs jämförelser och analyser som syftar till att skapa kunskap om undervisning, undervisningsinnehåll, lärande och socialisation.

Kontakt: Jonas Almqvist, docent i didaktik, ansvarig för Komparativ didaktik

Läs mer om forskningen

Matematikdidaktik

Forskning i matematikdidaktik handlar om matematikundervisningens innehåll och metoder. Den gemensamma nämnaren för gruppen som arbetar med matematikdidaktik i Uppsala är olika typer av texter som används i matematikundervisning. Vi arbetar med styrdokument, läromedel, nationella/internationella test och historiska texter i matematik. 

Kontakt: Kajsa Bråting, universitetslektor i  i matematikdidaktik och Johan Prytz, universitetslektor i didaktik med inriktning matematik.

Läs mer om forskningen

Studier av språkliga praktiker (STOLP)

Inom forsknings,- utbildnings- och utvecklingsmiljön Studier av Språkliga Praktiker (STOLP - Studies of Language Practices) bedrivs en mångsidig forskning i kombination med utvecklingsarbeten av olika slag, inriktade på olika aspekter av barns och ungas språkliga praktiker i och utanför förskola och skola.

Kontakt: Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap.

Läs mer om forskningen

Studies of meaning making in educational discourses (SMED)

Forsknings- och utvecklingsmiljön SMED är en lärosätesövergripande forskningsgrupp inom området didaktik och utbildningsvetenskap. 

Kontakt: Leif Östman, professor i didaktik.

Läs mer om forskningen