Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Forskarutbildning inom utbildningssociologi

Utbildningssociologi utforskar bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande i relation till andra delar av samhället och till genomgripande samhälleliga processer, exempelvis arbetslivets förändringar och globalisering. Ett centralt problemområde inom den utbildningssociologiska forskningen vid institutionen är mötet mellan elevers, studenters och lärares olika tillgångar och den ordning som råder i utbildningsväsendet. Ett annat problemområde är utbildningsinstitutionernas framväxt och utveckling och relationen mellan utbildning och andra samhällsområden så som ekonomins, kulturens och politikens världar. Till grund för utbildningssociologin ligger mer generella sociologiska och historievetenskapliga forskningstraditioner.

Uppsala universitet inrättade 2006 som första lärosäte i Sverige Utbildningssociologi som forskarutbildningsämne.

Allmän studieplan för forskarutbildning i Utbildningssociologi, fastställd av utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.

Kurser inom forskarutbildningen i utbildningssociologi vid Uppsala universitet.

Allmän information till den som funderar på att bli doktorand vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet. Bl.a. om rutiner för antagning, samt länkar till relevanta dokument.

Forskarutbildningen i utbildningssociologi bedrivs i anslutning till forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC)som finns spridd på ett flertal institutioner vid Uppsala och Stockholms universitet. Postadressen är Sociologiska institutionen, Uppsala universitet, Box 624, SE-751 26 Uppsala.

Högre seminariet i utbildningssociologi samlas normalt vissa onsdagar kl 13.15-15.00. Utannonseras i SECs allmänna kalendarium med angivande av "Ingår även i serien Högre seminariet i utbildningssociologi".

För mer upplysningar, kontakta
Studierektor för forskarutbildningen
Kajsa Bråting och Marie Karlsson.

Senaste avhandlingar i utbildningssociologi

  • Eva Nezeliussalen, Blåsenhus, von Kraemers Allé 1, Uppsala, 2017-06-02 kl 13:15

    Sharif, Hassan

    ”Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt”: Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning

  • Auditorium Minus, Gustavianum, Akademigatan 3, Uppsala, 2016-10-07 kl 14:15

    Bernhardsson, Peter

    I privat och offentligt: Undervisningen i moderna språk i Stockholm 1800–1880

  • Betty Pettersson (14:031), Blåsenhus, von Kraemers allé 1, Uppsala, 2016-03-18 kl 10:15

    Michaëlsson, Madeleine

    Privata bidrag till folkskolan: Järnbruken och det svenska folkskoleväsendet 1850–1930

  • Bertil Hammer-salen, Blåsenhus, von Kraemers allé 1, Uppsala, 2015-12-11 kl 13:15

    Forsberg, Håkan

    Kampen om eleverna: Gymnasiefältet och skolmarknadens framväxt i Stockholm, 1987–2011

  • Eva Netzeliussalen, Campus Blåsenhus, von Kraemers Allé 1, Uppsala, 2015-02-06 kl 10:15

    Melldahl, Andreas

    Utbildningens värde: Fördelning, avkastning och social reproduktion under 1900-talet

  • Bertil Hammer-salen, Blåsenhus, von Kraemers allé 1, Uppsala, 2014-10-24 kl 10:15

    Backman Prytz, Sara

    Borgerlighetens döttrar och söner: Kvinnliga och manliga ideal bland läroverksungdomar, ca. 1880−1930

  • Bertil Hammer-salen, Blåsenhus, von Kraemers allé, Uppsala, 2014-05-23 kl 13:15

    Bertilsson, Emil

    Skollärare: Rekrytering till utbildning och yrke 1977-2009

  • Sal X, Universitetshuset, Uppsala, 2009-05-15 kl 10:15

    Lidegran, Ida

    Utbildningskapital: Om hur det alstras, fördelas och förmedlas