Senaste studentuppsatser

  • Müller, Marit; Adams, Simone

    ”Man gör det för barnens skull […]”: Förskollärares tankar kring etiska ställningstaganden i arbete med dokumentation i förskolan

    2019.

  • Glaad, Emilia; Karlsson, Malin

    Pasta makaroner, tio miljoner: Hur matematiken synliggörs vid måltidssituationen

    2019.

    Open access
  • Karlsson, Jenny; Berglund, Sandra

    "En viktig j*vla studie": En fenomenologisk intervjustudie av hur pedagoger organiserar arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Gerhardt, Victoria; Nilsson, Emeli

    Det rätta sättet att vara flicka respektive pojke: En observationsstudie rörande barns fria lek i förskolan

    2019.

    Open access
  • Fransson, Ida; Eriksson, Maja

    Omsorg och undervisning: En kvantitativ studie om förskollärare och barnskötares syn på två centrala begrepp i förskolan

    2019.

    Open access
  • Lindgren, Beatrice; Hammoud, Majeda

    Inkludering av nyanlända barn i den svenska förskolan.: En kvalitativ studie utifrån förskollärares arbetsmetoder med nyanlända barn, med fokus på inkludering när det svenska språket saknas.

    2019.

  • Lindberg, Karin; Wahlström, Matilda

    På menyn: En kvalitativ observationsstudie om interaktion och lärande vid måltidssituationer i förskolan

    2019.

    Open access
  • Abou-Soultan, Fattma; Dhraief, Rahma

    Behandlas de fem matematiska förmågorna?: En studie av hur olika matematiska förmågor behandlas i svenska läroböcker i matematik för årskurs 1 och 3

    2019.

    Open access
  • Virdeborn, John; Samuelsson, Patrick

    Kunskapens former inom entreprenörskap: En kvalitativ studie om entreprenörers självlärande

    2019.

    Open access
  • Saxunger, Emelie; Persson, Matilda

    Ett normkritiskt förhållningssätt: En studie om normkritiskt förhållningssätt, med fokus på genus och HBTQ och den fysiska miljöns möjligheter och/eller begränsningar

    2019.

    Open access
  • Simm, Sabina; Sonehag, Beatrice

    förskollärarens vardag: Observation och intervjustudie av hur förskolläraren förebygger konflikter och vilka konfliktstrategier de använder

    2019.

    Open access
  • Jakobsson, Linn; Lotz Lee, Alexandra

    1 + 1 = ?: En fallstudie om tvålärarsystemets implementering och genomförande.

    2019.

    Open access
  • Karlsson, Emil; Sköld, Hanna

    The Future Is Robots: En läromedelsanalys om begrepp inom programmering i matematikböcker för årskurs 1-3

    2019.

    Open access
  • Carolina, O´Neill Contreras; Pihlaja-aho, Marika

    Aktiva pojkar och pojkar flickor?: Hur konstrueras barn i matematiska aktiviteter i matematikläromedel för årskurs 3?

    2019.

    Open access
  • Eldwinge, Emeline; Walén, Marica

    Trolla med knäna: En studie om hur klasslärare stödjer elever med ADHD, där forskningsuppmaningar och praktiska lösningar i klassrummet undersöks.

    2019.

    Open access
  • Gradin, Matilda; Emanuelsson, Nora

    "Vem tar hand om barnen i ditt hemland?": - Hur normer och värderingar framställs och förmedlas på språkintroduktion för nyanlända elever

    2019.

    Open access
  • Joelsson, Ingrid; Kajgård, Tyra

    Anställdas meningsskapande: En studie av doktoranders meningsskapande till introduktionsprocessen på Uppsala universitet

    2019.

    Open access
  • Fredlander, Oskar; Melbye, Jonathan

    Hur poliser lär sig hantera stressfyllda situationer: En fängslande studie

    2019.

    Open access
  • Bartha Söderman, Lisa; Strauss, Anna

    Digitaliseringen i förskolan - En kantitativ studie av IKT i verksamhet och undervisning

    2019.

    Open access
  • Ciftci, Evin; Damra, Eyad

    Lågaffektivt bemötande i förskolan: En del av vardagen

    2019.

    Open access
  • Korshed Lejon, Kani; Millqvist, Ludvig

    Tyst Kunskap: En kvalitativ studie om hur tyst kunskap tas tillvara på inom detaljhandeln

    2019.

    Open access
  • Hedman, Anders

    "En känsla av inflytande": En dokumentstudie av församlingsrådets autonomi

    2019.

    Open access
  • Lindqvist, Victor; Sjölund, Jenny

    Hur framställs innehållet om addition och subtraktion i applikationer?: En komparativ studie mellan två matematiska applikationer

    2019.

    Open access
  • Lindblad, Augustin; Odelkrantz, Johanna

    Lära genom att göra?: En intervjustudie om nyutexaminerade personalvetares syn på kunskap och relationen mellan utbildning och arbetsliv

    2019.

    Open access
  • Ramnestedt, Alicia; Norrman, Nelly

    Olika men ändå så lika: En kvalitativ studie av Reggio Emilia, Montessori och deras förhållningssätt till förskolans läroplan

    2019.

  • Talebi, Pantea; Charro, Nadine

    Relationen mellan förskolan och nyanlända vårdnadshavare: en studie om olika kommunikationsmetoder mellan nyanlända vårdnadshavare och pedagoger

    2019.

    Open access
  • Dahlquist, Olle; Klingenström, Pontus

    "Att få möjlighet att leka, det är livet": En studie om barn i behov av särskilt stöd och hur förskollärare samt specialpedagoger uppfattar lek

    2019.

    Open access
  • Berger, Robert; Lehrberg, Sofia

    Särskilt begåvade elever: En studie kring samarbete och anpassning

    2019.

    Open access
  • Björklund Pettersson, Linn

    It’s a little bit like drawing the lottery: A study of American and British expats’ educational strategies in Berlin

    2019.

    Open access
  • Bohman, Klara

    Leading Change From the Middle: A Qualitative Study on Middle Managers' Role in Organizational Transformation

    2019.

  • Järvenpää, Emma; Lagnebratt, Maria

    "För sista gången Terry, ta av dig klänningen!": Framställningar av flickor, pojkar och funktionsvariationer i TV-program riktade till barn

    2019.

    Open access
  • Stagnell Johansson, Lisa

    Är jag svensk?: Identifiering, normer och representation i svenska läromedel

    2019.

    Open access
  • Kristine, Meidell; Sara, Palmqvist

    Samarbetet i ett inkluderande klassrum: möjligheter och begränsningar

    2019.

    Open access
  • Litsner, Karin

    De ofrånkomliga väntorna: Om barns aktörskap och inflytande vid stunder av väntan i den mobila förskolans rutiniserade vardag

    2019.

  • Gustafsson, Ida; Ström, Anna

    Digitalt lärande - lek eller allvar?: En intervju-, och inventeringsstudie om vilken roll surfplattan har för barns lärande i förskolan.

    2018.

    Open access
  • Gillner, Anna; Sundberg, Viktoria

    Inspirationsbok: Musik & drama kopplat till förskolans läroplansmål

    2018.

    Open access
  • Lasson, Mattias

    De är bara lite upptagna: Hur, när och varför tycker barnen att vuxna ska involvera sig i leken i förskolan?

    2018.

    Open access
  • Björnström, Sigrid; Brinkhäll, Sara

    Får jag också vara med?: En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    2018.

    Open access
  • Jakobsson, Evelina; Olsson, Jennifer

    "Är det ens någon skillnad?": Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    2018.

    Open access
  • Järvenpää, Emma; Lagnebratt, Maria

    Problemskapande beteende i skolan: En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende

    2018.

    Open access
  • Josefsson, Andrea; Axelsson, Sofia

    Nyexaminerades lärande: Lärandet på den första arbetsplatsen efter examen

    2018.

  • Julin, Agnes; Jutman, Sanna

    Föräldramötet: Forum för föräldradialog eller en kvarleva från en annan tid?

    2018.

    Open access
  • Holmberg Grisell, Sarah

    Motorik i förskolan: En lustfylld upplevelse

    2018.

    Open access
  • Sherwan, Haryar

    Leka med språket: En kvalitativ studieom språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    2018.

    Open access
  • Klint, Anna-Karin; Farinotte, Amelie

    När den "vanliga" undervisningen inte räcker till: En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    2018.

    Open access
  • Bergström, Christoffer; Hovstadius, Anton

    Utveckling inom lagidrott på elitnivå: Uppfattningar om individuell och kollektiv utveckling inom lagsporter

    2018.

    Open access
  • Hellsing, Edvin; Ragnarsson, Jacob

    Ledarskapets påverkan på kreativitet: En studie om ledarskapets påverkan på kreativa arbetsprocesser hos ledare och medarbetare inom kommunikationsbyråer

    2018.

    Open access
  • Funseth, Jonas; Hansdotter, Amanda

    Arbetsplatslärande inom Försäkringskassan: Personliga handläggares upplevelse av lärande i det dagliga arbetet

    2018.

    Open access
  • Danhard, Malin; Ponti Nyberg, Evelina

    Familjekonstellationer i nya skepnader.: En kvalitativ innehållsanalys om hur familjekonstellationer framställs i sex läseböcker.

    2018.

    Open access
  • Pettersson, Sofia

    Att vara lärare till elever med autismspektrumstörning: En analys av fem grundskollärares erfarenheter av arbetet med elever med autismspektrumstörning i den stora gruppen.

    2018.

    Open access
  • Gedeon, Maria

    Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt”: En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”

    2018.

    Open access
  • Hedin, Elsa; Karhunen, Matilda

    De fem matematiska kompetenserna: En studie som undersöker kompetensernas framträdande i områdena algebra och statistik i åtta matematikläroböcker för årskurs 3.

    2018.

    Open access
  • Cronholm, Hanna; Balldin, Clariza

    När står det religion på schemat?: En studie av lärarstudenters upplevelser av religionsundervisning på lågstadiet

    2018.

  • Eriksson, Annie; Stenberg, Lisa

    "Nu vill jag röra på mig, använda hela min kropp": En studie om fysisk aktivitet och dess inverkan på barns koncentration vid samling i förskolan.

    2018.

    Open access
  • Tillnert Edbom, Evelina; Stammler, Ulrika

    Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa: En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation

    2018.

    Open access
  • Edlert, Mari; Petersen, Sofia

    Läsa matematik?: - En studie om lärares erfarenheter av dyslexi i matematik i skolans mellanår

    2018.

    Open access
  • Kullgren, Viktor

    Att hamna rätt i skolan: En ramfaktorteoretisk studie av lärares erfarenheter av arbetet med kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper

    2018.

    Open access
  • Dahlberg, Karolin

    Språkutvecklande Applikationer: Varför använda språkutvecklande Applikationer för att utveckla den språkliga förmågan hos elever i de yngre årskurserna?

    2018.

    Open access
  • Forsberg, Linnéa

    Lärares syn på digitala lärresursers påverkan på elevers skriftspråklighet i lågstadiet: En intervjustudie utifrån lärares perspektiv på elevers användande av digitala lärresurser

    2018.

    Open access
  • Jonsson, Emma; Larsson, Josefine

    Förskoleverksamhet med djur: En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur

    2018.

    Open access
  • Jansson, Fredrik; Sanchez Lindgren, Christoffer

    Personalvetarstudenters motivation till studier: En enkätstudie om personalvetarstudenter vid Uppsala Universitet

    2018.

    Open access
  • Klokker, Jim; Persson, Markus

    Certifieringens betydelse inom byggbranschen: En studie som undersöker hur certifikat styr två byggföretags miljöarbete, samt hur kunskap om miljöarbetet sprids i organisationerna

    2018.

    Open access
  • Johansson, Fredrik; Meiton, Philip

    En kartläggning av medarbetarsamtal i två organisationer: En studie mellan två organisationers medarbetarsamtal

    2018.

    Open access
  • Wahlstedt, Ida; Lindgren, Jenny

    Feedbackens funktion i en hierarkisk målstyrd organisation: En studie om feedback i ett rekrytering- och bemanningsföretag

    2018.

  • Eriksson, Isabelle

    Är manliga och kvinnliga tjänstemäns lärande i en arbetslivskontext jämställt?: Det arbetsorganisatoriska lärandets karaktär inom tjänstesektorn

    2018.

    Open access
  • Kämäräinen, Victoria; Hogevall, Rebecka

    Digitaliseringens pris: En studie om det digitala verktyget Workday och dess påverkan på mellanchefens profession och autonomi

    2018.

    Open access
  • Holmström, Michaela

    Bristen på IT-kompetens skapar frustration bland rekryterare: En kvalitativ studie om hur kunskapsbedömning går till vid rekryteringen av IT-profiler

    2018.

    Open access
  • Mohammadzadeh Ardebili, Sara

    Leker (o)lika bäst?: En kvalitativ studie om uppfattningar av hur mångfald påverkar förutsättningar för lärande i arbetsgrupper

    2018.

    Open access
  • Jalal, Darian; Johansson Marklund, Emil

    Förskolans klur kring språk och kultur: En fenomenografisk studie om förskollärarens syn på modersmål i förskolan

    2018.

    Open access
  • Hasselberg, Ebba; Lindberg, Emma

    Medarbetarens lärande, organisationens vinst: En intervjubaserad studie om en statlig organisations medarbetare och deras uppfattning av lärmöjligheter i och med organisationsförändringar

    2018.

    Open access
  • Hansson, Sabina; Ivarsson, Saga

    Jag vill inte vara som alla andra, jag vill bara vara jag.: En studie om barn som utmanar

    2018.

    Open access
  • Raatikainen, Rita

    Felstavningar: En studie av typiska stavfel i svenska elevers texter i årskurs 3

    2018.

    Open access
  • Björkskog, Beatrice

    Samtal om människan och naturen: en ansats till tolkning av Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmen 2011

    2018.

    Open access
  • Hägglund, Jennie; Östlund, Martin

    Fysisk aktivitet i undervisningen: En enkätundersökning om lärares användning av fysisk aktivitet i undervisningen

    2018.

    Open access
  • Kjellman, Gianina

    Gemenskap och särskiljande: En granskande studie om klassrummets könssammansättning och unga mäns läslust i gymnasiet

    2018.

    Open access
  • Berggren, Angeliqa

    Förskoleklassens betydelse för läsinlärning: Några lärares perspektiv och anpassningar gällande barn som inte gått i förskoleklass

    2018.

    Open access
  • Gustafsson, Henrik

    Sportig flicka eller passiv pojke?: En läromedelsanalys av matematikböcker för årskurs 1

    2018.

    Open access
  • Pettersson Walldén, Olivia; Kopp, Sarah

    Högre utbildning, behövs det?: - En diskursanalys om högre utbildnings funktion och betydelse i rekryteringsprocessen

    2018.

    Open access
  • Ganibegovic, Merima

    Sigtuna kommuns grundskolelärares inställning till digitala verktyg i undervisningen.: Med grund i revideringarna gjorda i skolans styrdokument rörande digitalisering

    2018.

    Open access
  • Andersson, Sandra; Olforser, Sanna

    "En förskola för alla": Hur inkluderar pedagoger barn med funktionsnedsättning i eller under lässamlingar?

    2018.

    Open access
  • Brandell, Klara

    Musikskapande barn: En observationsstudie om barns musikaliska skapande i förskolan

    2018.

    Open access
  • Arnberg, Rickard; Thunqvist, Josefin

    "Vadå undervisning? Dom är väl för små för att lära sig så här mycket saker?": En kvalitativ studie om förskollärares och förskollärarstudenters uppfattning av begreppet undervisning

    2018.

    Open access
  • Söderberg, Camilla

    Diskursiva positioneringar till de estetiska ämnenas legitimitet: En studie om hur lärare talar om sina kurser i estetiska ämnen sedan gymnasiereformen 2011

    2018.

    Open access
  • Helmersson, Linda; Jansson, Ann-Charlott

    "Jaha en sådan"-prylen med många namn.: En studie om lärplattan i förskolan.

    2018.

    Open access
  • Kähkönen, Maija; Rickardsson, Lisa

    "Man behöver inte vara ett geni för att hålla på med musik": En intervjustudie angående förskollärares reflektioner kring musikens roll i förskolan

    2018.

  • Cerna Corveleyn, Sylvia; Lundblad, Jessica

    Var är de yngsta barnen?: -en studie om barn och naturvetenskap, med de yngsta barnen i fokus.

    2018.

    Open access
  • Ljunggren, Sanna

    Omsorg + lärande = sant?: En studie om förskollärares förhållningssätt i förskolan med utgångspunkt i omsorg och lärande.

    2018.

    Open access
  • Lekeby, Gabriella; Ström, Linda

    Konceptet Babblarna: hur lyfts det fram på en arena som Facebook?: En innehållsanalys av hur det samtalas om Babblarna på Facebook

    2018.

    Open access
  • Israel, Katharina; Matsson, Jennifer

    "Nej, det gör fröknarna!": Barns perspektiv på dokumentation i förskolan

    2018.

    Open access
  • Johansson, Emelie; Lindqvist Wallén, Pernilla

    Hållbar utveckling i förskolan: En empirisk fallstudie som synliggör hur hållbar utveckling behandlas i förskolans undervisning och om barns möjlighet till inkludering i det hållbara arbetet.

    2018.

    Open access
  • Liljedahl, Jenny; Winblad, Clara

    Förskolans Lärmiljöer: Hur förskollärare använder och utformar lärmiljön som hjälpmedel för att främja inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd.

    2018.

  • Martinez Domene, Elisabet; Majid, Chera

    Mot en transdisciplinär undervisning för yngre barn?: En observationsstudie i en förskola och en förskoleklass

    2018.

    Open access
  • Jerremalm, Lova; Segerlund, Johanna

    Mer än bara fyra väggar och ett tak: En kvalitativ studie om sex förskollärares syn på den fysiska inomhusmiljöns inverkan på barns identitetsskapande och delaktighet

    2018.

    Open access
  • Damberg, Oliviha; Lund, Helena

    Matbordet: en arena för lärande?: - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider

    2018.

    Open access
  • Andersson, Madeleine; Mattsson, Tekla

    Våga ifrågasätta, våga se.: En kvantitativ studie om barn som far illa och förskolepersonalens anmälningsskyldighet

    2018.

    Open access
  • Hermez, Mariam; Ward, Rem

    Stress i förskolan

    2018.

    Open access
  • Hassoun, Maria; Svensson, Cecilia

    ”förskolan är en av de viktigaste instanserna för nyanlända barn”: En kvalitativ studie utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv på nyanlända barns mottagande och språkutveckling i förskolan

    2018.

    Open access
  • Jansson, Josefin

    ”Varför väljde du att jag skulle göra sånt här?”: En studie av möjliggörandet av barns inflytande och delaktighet i den skapande verksamheten

    2018.

    Open access
  • Hansson, Denice

    Inkludering i de hörandes samhälle: En intervjustudie om förskolepedagogers syn på inkludering av barn med hörselnedsättning i vanlig förskola

    2018.

    Open access
  • Nothin, John

    Läs instruktionen!: Reparatörers lärande och utveckling i det dagliga arbetet

    2018.

    Open access