Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Senaste studentuppsatser

  • Gustafsson, Ida; Ström, Anna

    Digitalt lärande - lek eller allvar?: En intervju-, och inventeringsstudie om vilken roll surfplattan har för barns lärande i förskolan.

    2018.

  • Gillner, Anna; Sundberg, Viktoria

    Inspirationsbok: Musik & drama kopplat till förskolans läroplansmål

    2018.

  • Lasson, Mattias

    De är bara lite upptagna: Hur, när och varför tycker barnen att vuxna ska involvera sig i leken i förskolan?

    2018.

  • Björnström, Sigrid; Brinkhäll, Sara

    Får jag också vara med?: En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    2018.

  • Jakobsson, Evelina; Olsson, Jennifer

    "Är det ens någon skillnad?": Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    2018.

  • Järvenpää, Emma; Lagnebratt, Maria

    Problemskapande beteende i skolan: En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende

    2018.

  • Josefsson, Andrea; Axelsson, Sofia

    Nyexaminerades lärande: Lärandet på den första arbetsplatsen efter examen

    2018.

  • Julin, Agnes; Jutman, Sanna

    Föräldramötet: Forum för föräldradialog eller en kvarleva från en annan tid?

    2018.

  • Holmberg Grisell, Sarah

    Motorik i förskolan: En lustfylld upplevelse

    2018.

  • Sherwan, Haryar

    Leka med språket: En kvalitativ studieom språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    2018.

  • Klint, Anna-Karin; Farinotte, Amelie

    När den "vanliga" undervisningen inte räcker till: En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    2018.

  • Bergström, Christoffer; Hovstadius, Anton

    Utveckling inom lagidrott på elitnivå: Uppfattningar om individuell och kollektiv utveckling inom lagsporter

    2018.

  • Hellsing, Edvin; Ragnarsson, Jacob

    Ledarskapets påverkan på kreativitet: En studie om ledarskapets påverkan på kreativa arbetsprocesser hos ledare och medarbetare inom kommunikationsbyråer

    2018.

  • Funseth, Jonas; Hansdotter, Amanda

    Arbetsplatslärande inom Försäkringskassan: Personliga handläggares upplevelse av lärande i det dagliga arbetet

    2018.

  • Danhard, Malin; Ponti Nyberg, Evelina

    Familjekonstellationer i nya skepnader.: En kvalitativ innehållsanalys om hur familjekonstellationer framställs i sex läseböcker.

    2018.

  • Pettersson, Sofia

    Att vara lärare till elever med autismspektrumstörning: En analys av fem grundskollärares erfarenheter av arbetet med elever med autismspektrumstörning i den stora gruppen.

    2018.

  • Gedeon, Maria

    Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt”: En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”

    2018.

  • Hedin, Elsa; Karhunen, Matilda

    De fem matematiska kompetenserna: En studie som undersöker kompetensernas framträdande i områdena algebra och statistik i åtta matematikläroböcker för årskurs 3.

    2018.

  • Cronholm, Hanna; Balldin, Clariza

    När står det religion på schemat?: En studie av lärarstudenters upplevelser av religionsundervisning på lågstadiet

    2018.

  • Eriksson, Annie; Stenberg, Lisa

    "Nu vill jag röra på mig, använda hela min kropp": En studie om fysisk aktivitet och dess inverkan på barns koncentration vid samling i förskolan.

    2018.

  • Tillnert Edbom, Evelina; Stammler, Ulrika

    Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa: En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation

    2018.

  • Edlert, Mari; Petersen, Sofia

    Läsa matematik?: - En studie om lärares erfarenheter av dyslexi i matematik i skolans mellanår

    2018.

  • Kullgren, Viktor

    Att hamna rätt i skolan: En ramfaktorteoretisk studie av lärares erfarenheter av arbetet med kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper

    2018.

  • Dahlberg, Karolin

    Språkutvecklande Applikationer: Varför använda språkutvecklande Applikationer för att utveckla den språkliga förmågan hos elever i de yngre årskurserna?

    2018.

  • Forsberg, Linnéa

    Lärares syn på digitala lärresursers påverkan på elevers skriftspråklighet i lågstadiet: En intervjustudie utifrån lärares perspektiv på elevers användande av digitala lärresurser

    2018.

  • Jonsson, Emma; Larsson, Josefine

    Förskoleverksamhet med djur: En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur

    2018.

  • Jansson, Fredrik; Sanchez Lindgren, Christoffer

    Personalvetarstudenters motivation till studier: En enkätstudie om personalvetarstudenter vid Uppsala Universitet

    2018.

  • Klokker, Jim; Persson, Markus

    Certifieringens betydelse inom byggbranschen: En studie som undersöker hur certifikat styr två byggföretags miljöarbete, samt hur kunskap om miljöarbetet sprids i organisationerna

    2018.

  • Johansson, Fredrik; Meiton, Philip

    En kartläggning av medarbetarsamtal i två organisationer: En studie mellan två organisationers medarbetarsamtal

    2018.

  • Wahlstedt, Ida; Lindgren, Jenny

    Feedbackens funktion i en hierarkisk målstyrd organisation: En studie om feedback i ett rekrytering- och bemanningsföretag

    2018.

  • Eriksson, Isabelle

    Är manliga och kvinnliga tjänstemäns lärande i en arbetslivskontext jämställt?: Det arbetsorganisatoriska lärandets karaktär inom tjänstesektorn

    2018.

  • Kämäräinen, Victoria; Hogevall, Rebecka

    Digitaliseringens pris: En studie om det digitala verktyget Workday och dess påverkan på mellanchefens profession och autonomi

    2018.

  • Holmström, Michaela

    Bristen på IT-kompetens skapar frustration bland rekryterare: En kvalitativ studie om hur kunskapsbedömning går till vid rekryteringen av IT-profiler

    2018.

  • Mohammadzadeh Ardebili, Sara

    Leker (o)lika bäst?: En kvalitativ studie om uppfattningar av hur mångfald påverkar förutsättningar för lärande i arbetsgrupper

    2018.

  • Jalal, Darian; Johansson Marklund, Emil

    Förskolans klur kring språk och kultur: En fenomenografisk studie om förskollärarens syn på modersmål i förskolan

    2018.

  • Hasselberg, Ebba; Lindberg, Emma

    Medarbetarens lärande, organisationens vinst: En intervjubaserad studie om en statlig organisations medarbetare och deras uppfattning av lärmöjligheter i och med organisationsförändringar

    2018.

  • Hansson, Sabina; Ivarsson, Saga

    Jag vill inte vara som alla andra, jag vill bara vara jag.: En studie om barn som utmanar

    2018.

  • Raatikainen, Rita

    Felstavningar: En studie av typiska stavfel i svenska elevers texter i årskurs 3

    2018.

  • Björkskog, Beatrice

    Samtal om människan och naturen: en ansats till tolkning av Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmen 2011

    2018.

  • Hägglund, Jennie; Östlund, Martin

    Fysisk aktivitet i undervisningen: En enkätundersökning om lärares användning av fysisk aktivitet i undervisningen

    2018.

  • Kjellman, Gianina

    Gemenskap och särskiljande: En granskande studie om klassrummets könssammansättning och unga mäns läslust i gymnasiet

    2018.

  • Berggren, Angeliqa

    Förskoleklassens betydelse för läsinlärning: Några lärares perspektiv och anpassningar gällande barn som inte gått i förskoleklass

    2018.

  • Gustafsson, Henrik

    Sportig flicka eller passiv pojke?: En läromedelsanalys av matematikböcker för årskurs 1

    2018.

  • Pettersson Walldén, Olivia; Kopp, Sarah

    Högre utbildning, behövs det?: - En diskursanalys om högre utbildnings funktion och betydelse i rekryteringsprocessen

    2018.

  • Ganibegovic, Merima

    Sigtuna kommuns grundskolelärares inställning till digitala verktyg i undervisningen.: Med grund i revideringarna gjorda i skolans styrdokument rörande digitalisering

    2018.

  • Andersson, Sandra; Olforser, Sanna

    "En förskola för alla": Hur inkluderar pedagoger barn med funktionsnedsättning i eller under lässamlingar?

    2018.

  • Brandell, Klara

    Musikskapande barn: En observationsstudie om barns musikaliska skapande i förskolan

    2018.

  • Arnberg, Rickard; Thunqvist, Josefin

    "Vadå undervisning? Dom är väl för små för att lära sig så här mycket saker?": En kvalitativ studie om förskollärares och förskollärarstudenters uppfattning av begreppet undervisning

    2018.

  • Söderberg, Camilla

    Diskursiva positioneringar till de estetiska ämnenas legitimitet: En studie om hur lärare talar om sina kurser i estetiska ämnen sedan gymnasiereformen 2011

    2018.

  • Helmersson, Linda; Jansson, Ann-Charlott

    "Jaha en sådan"-prylen med många namn.: En studie om lärplattan i förskolan.

    2018.

  • Kähkönen, Maija; Rickardsson, Lisa

    "Man behöver inte vara ett geni för att hålla på med musik": En intervjustudie angående förskollärares reflektioner kring musikens roll i förskolan

    2018.

  • Cerna Corveleyn, Sylvia; Lundblad, Jessica

    Var är de yngsta barnen?: -en studie om barn och naturvetenskap, med de yngsta barnen i fokus.

    2018.

  • Ljunggren, Sanna

    Omsorg + lärande = sant?: En studie om förskollärares förhållningssätt i förskolan med utgångspunkt i omsorg och lärande.

    2018.

  • Lekeby, Gabriella; Ström, Linda

    Konceptet Babblarna: hur lyfts det fram på en arena som Facebook?: En innehållsanalys av hur det samtalas om Babblarna på Facebook

    2018.

  • Israel, Katharina; Matsson, Jennifer

    "Nej, det gör fröknarna!": Barns perspektiv på dokumentation i förskolan

    2018.

  • Johansson, Emelie; Lindqvist Wallén, Pernilla

    Hållbar utveckling i förskolan: En empirisk fallstudie som synliggör hur hållbar utveckling behandlas i förskolans undervisning och om barns möjlighet till inkludering i det hållbara arbetet.

    2018.

  • Liljedahl, Jenny; Winblad, Clara

    Förskolans Lärmiljöer: Hur förskollärare använder och utformar lärmiljön som hjälpmedel för att främja inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd.

    2018.

  • Martinez Domene, Elisabet; Majid, Chera

    Mot en transdisciplinär undervisning för yngre barn?: En observationsstudie i en förskola och en förskoleklass

    2018.

  • Jerremalm, Lova; Segerlund, Johanna

    Mer än bara fyra väggar och ett tak: En kvalitativ studie om sex förskollärares syn på den fysiska inomhusmiljöns inverkan på barns identitetsskapande och delaktighet

    2018.

  • Damberg, Oliviha; Lund, Helena

    Matbordet: en arena för lärande?: - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider

    2018.

  • Andersson, Madeleine; Mattsson, Tekla

    Våga ifrågasätta, våga se.: En kvantitativ studie om barn som far illa och förskolepersonalens anmälningsskyldighet

    2018.

  • Hermez, Mariam; Ward, Rem

    Stress i förskolan

    2018.

  • Hassoun, Maria; Svensson, Cecilia

    ”förskolan är en av de viktigaste instanserna för nyanlända barn”: En kvalitativ studie utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv på nyanlända barns mottagande och språkutveckling i förskolan

    2018.

  • Jansson, Josefin

    ”Varför väljde du att jag skulle göra sånt här?”: En studie av möjliggörandet av barns inflytande och delaktighet i den skapande verksamheten

    2018.

  • Hansson, Denice

    Inkludering i de hörandes samhälle: En intervjustudie om förskolepedagogers syn på inkludering av barn med hörselnedsättning i vanlig förskola

    2018.

  • Nothin, John

    Läs instruktionen!: Reparatörers lärande och utveckling i det dagliga arbetet

    2018.

  • Ekberg, Ellen; von Essen, Hedvig

    Arbetstrivsel och arbetsmotivation: En kvantitativ generationsstudie

    2018.

  • Blenninger, Krista; Östergren, Lisa

    Att bli en journalist: Studenters erfarenheter av lärande i praktiken på SVT

    2018.

  • Aronsson, Nathalie; Edberg, Rebecka

    Rosa är en tjejfärg!: En intervjustudie om barns perspektiv på könsmönster

    2018.

  • Kücükgöl, Yasemin; Tasci, Jakob

    Den flerspråkiga undervisningen: – En kvalitativ studie om språkundervisning för nyanlända elever

    2018.

  • Greijer, Linnea; Hammarström, Jessica

    Arbetet med barns integritet i förskolan: Ennormkritisk studie om förskollärares tankar och arbetssätt

    2018.

  • Holmbergh, Victoria; Fredriksson, Emma

    Lite så att släcka bränder istället för att lära sig: En studie om upplevelsen av kompetensutveckling inom en offentlig organisation

    2018.

  • Kaponen, Hanna

    Rekrytering av generation Y på Facebook: En kvalitativ studie av Svenska byggföretags Facebookflöden

    2018.

  • Howard, Kyle

    Obligatorisk Skoluniform: Varför inte i Sverige?

    2018.

  • Gravås, Rebecka; Geijstedt, Jannica

    Dubbel socialisation: En studie om lärarassistenters första tid i ett pilotprojekt

    2018.

  • Ringnér, Jesper; Hanna, Maniel

    Individualisering av samhällskunskapsundervisningen: En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares upplevelser av individualiseringen av samhällskunskapsundervisningen

    2018.

  • Hamis, Carina

    Talspråksstöd i klassrummet: Att stötta muntlig förmåga hos elever i språklig sårbarhet och observationsprotokollet CSCOTs användbarhet i detta

    2018.

  • Lii, Ahlin; Ögren, Rebecca

    Konflikthantering och organiserade rastaktiviteter

    2018.

  • Alriksson, Karin

    Att veta målet: Lärare och elevers syn på förmedling av mål - En kvantitativ jämförande studie mellan Sverige och Finland i matematik och NO i årskurs 4.

    2018.

  • Stork, Carolin

    Idrottsämnet under de senaste 25-åren

    2018.

  • Sjöberg Larsson, Karin

    English and Dyslexia - A Second Bite at the Apple?: Elevers upplevelser av ämnet engelska - en kvalitativ studie

    2018.

  • Birgersson, Åsa

    ”Det går inte att föra ett resonemang med ett basic ordförråd”.: En intervjustudie om undervisningens ämnesneutrala akademiska skriftspråk.

    2018.

  • Forsberg, Erika

    Lärares syn på textsamtal som en lässtöttande praktik i mötet med sakprosatexter

    2018.

  • Färenmark, Matilda

    Samundervisning: En studie av klasslärares och speciallärares syn och erfarenheter av samundervisning och samordnandet av specialpedagogiska insatser för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

    2018.

  • Gylesjö, Malin; Hedlund, Maria

    Den specialpedagogiska yrkesrollen på skoldatateken: En kartläggande enkätstudie

    2018.

  • Löfroth, Monika

    Inkluderande läsundervisning ur elevers perspektiv: En kvalitativ studie av hur elever i behov av stöd upplever skolans specialpedagogiska insatser

    2018.

  • Mattsson, Maria; Åsman, Johanna

    Läsförståelsearbete genom kooperativt lärande: ”Det blir lättare för man tänker inte på allt själv, men tillsammans tänker man ganska mycket”

    2018.

  • Vikström, Kersti

    Autism och läsförståelse: Vilka erfarenheter delger några lärare och vad visar ny interventionsforskning?

    2018.

  • Nygren, Christina

    Textsamtal som lässtöttande aktivitet i årskurs 4: Läsförståelse genom lässtrategier i kommunikation och samspel

    2018.

  • Ekizean, Armig

    Lärandemiljöer: Fysiska miljön och dess betydelse för barnen i förskolan

    2018.

  • Sandberg, Matilda; Lindkvist, Linnea

    Arbetsmotivation hos deltidsarbetande studenter: - en kvalitativ studie om hur studenter som arbetar deltid på ett rekrytering- och bemanningsföretag motiveras i sitt arbete

    2018.

  • Niemi, Matilda; Åström, Annie

    "Wow, var är jag?": en studie om nyanställdas socialisation

    2018.

  • Sixten, Fredrika; Jönsson, Hanna

    Kompetensutveckling inom finansiell sektor: En studie om deltidsanställdas uppfattningar om kompetensutveckling inom kundtjänst

    2018.

  • Karsch, Emma

    Motivation och belöning: Motivationsfaktorer och belöningars påverkan på medarbetare inom ett telemarketing företag

    2018.

  • Nygren, Cecilia

    "Först rättar jag till luggen": Nioåringars berättelser om sina literacypraktiker

    2018.

  • Dahlberg Larsson, Johanna

    Lärande i påbyggnadsutbildning: Symbiosen mellan utbildning under längre tid och lärande i arbetslivet

    2018.

  • Kirwan, Lisa

    Under ordningsamma former: En samtalsanalytisk studie av hur lärare och elever konstruerar daglig ordning och agenda i klassrummet

    2018.

  • Ciziri, Nubin

    Education in Conflict and Crisis: The case of Kurdish refugees from Syria in Turkey

    2018.

  • Lillo Cea, Pablo Antonio

    Inherited and Acquired Assets in the Chilean Higher Education Admission Process

    2018.

  • Kjellström, Charlotta

    Att göra förändring Om att leda processer för organisatoriskt lärande: Vinnova byter dräkt

    2018.