Senaste studentuppsatser
-
”Man gör det för barnens skull […]”: Förskollärares tankar kring etiska ställningstaganden i arbete med dokumentation i förskolan
2019.
-
Pasta makaroner, tio miljoner: Hur matematiken synliggörs vid måltidssituationen
2019.
-
"En viktig j*vla studie": En fenomenologisk intervjustudie av hur pedagoger organiserar arbetet med barn i behov av särskilt stöd
2019.
-
Det rätta sättet att vara flicka respektive pojke: En observationsstudie rörande barns fria lek i förskolan
2019.
-
Omsorg och undervisning: En kvantitativ studie om förskollärare och barnskötares syn på två centrala begrepp i förskolan
2019.
-
Inkludering av nyanlända barn i den svenska förskolan.: En kvalitativ studie utifrån förskollärares arbetsmetoder med nyanlända barn, med fokus på inkludering när det svenska språket saknas.
2019.
-
På menyn: En kvalitativ observationsstudie om interaktion och lärande vid måltidssituationer i förskolan
2019.
-
Behandlas de fem matematiska förmågorna?: En studie av hur olika matematiska förmågor behandlas i svenska läroböcker i matematik för årskurs 1 och 3
2019.
-
Kunskapens former inom entreprenörskap: En kvalitativ studie om entreprenörers självlärande
2019.
-
Ett normkritiskt förhållningssätt: En studie om normkritiskt förhållningssätt, med fokus på genus och HBTQ och den fysiska miljöns möjligheter och/eller begränsningar
2019.
-
förskollärarens vardag: Observation och intervjustudie av hur förskolläraren förebygger konflikter och vilka konfliktstrategier de använder
2019.
-
1 + 1 = ?: En fallstudie om tvålärarsystemets implementering och genomförande.
2019.
-
The Future Is Robots: En läromedelsanalys om begrepp inom programmering i matematikböcker för årskurs 1-3
2019.
-
Aktiva pojkar och pojkar flickor?: Hur konstrueras barn i matematiska aktiviteter i matematikläromedel för årskurs 3?
2019.
-
Trolla med knäna: En studie om hur klasslärare stödjer elever med ADHD, där forskningsuppmaningar och praktiska lösningar i klassrummet undersöks.
2019.
-
"Vem tar hand om barnen i ditt hemland?": - Hur normer och värderingar framställs och förmedlas på språkintroduktion för nyanlända elever
2019.
-
Anställdas meningsskapande: En studie av doktoranders meningsskapande till introduktionsprocessen på Uppsala universitet
2019.
-
Hur poliser lär sig hantera stressfyllda situationer: En fängslande studie
2019.
-
Digitaliseringen i förskolan - En kantitativ studie av IKT i verksamhet och undervisning
2019.
-
-
Tyst Kunskap: En kvalitativ studie om hur tyst kunskap tas tillvara på inom detaljhandeln
2019.
-
De ofrånkomliga väntorna: Om barns aktörskap och inflytande vid stunder av väntan i den mobila förskolans rutiniserade vardag
2019.
-
Digitalt lärande - lek eller allvar?: En intervju-, och inventeringsstudie om vilken roll surfplattan har för barns lärande i förskolan.
2018.
-
Inspirationsbok: Musik & drama kopplat till förskolans läroplansmål
2018.
-
De är bara lite upptagna: Hur, när och varför tycker barnen att vuxna ska involvera sig i leken i förskolan?
2018.
-
Får jag också vara med?: En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.
2018.
-
"Är det ens någon skillnad?": Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten
2018.
-
Problemskapande beteende i skolan: En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende
2018.
-
-
Föräldramötet: Forum för föräldradialog eller en kvarleva från en annan tid?
2018.
-
-
Leka med språket: En kvalitativ studieom språkutvecklande arbetssätt i förskolan
2018.
-
När den "vanliga" undervisningen inte räcker till: En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd
2018.
-
Utveckling inom lagidrott på elitnivå: Uppfattningar om individuell och kollektiv utveckling inom lagsporter
2018.
-
Ledarskapets påverkan på kreativitet: En studie om ledarskapets påverkan på kreativa arbetsprocesser hos ledare och medarbetare inom kommunikationsbyråer
2018.
-
Arbetsplatslärande inom Försäkringskassan: Personliga handläggares upplevelse av lärande i det dagliga arbetet
2018.
-
Familjekonstellationer i nya skepnader.: En kvalitativ innehållsanalys om hur familjekonstellationer framställs i sex läseböcker.
2018.
-
Att vara lärare till elever med autismspektrumstörning: En analys av fem grundskollärares erfarenheter av arbetet med elever med autismspektrumstörning i den stora gruppen.
2018.
-
Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt”: En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”
2018.
-
De fem matematiska kompetenserna: En studie som undersöker kompetensernas framträdande i områdena algebra och statistik i åtta matematikläroböcker för årskurs 3.
2018.
-
När står det religion på schemat?: En studie av lärarstudenters upplevelser av religionsundervisning på lågstadiet
2018.
-
"Nu vill jag röra på mig, använda hela min kropp": En studie om fysisk aktivitet och dess inverkan på barns koncentration vid samling i förskolan.
2018.
-
Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa: En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation
2018.
-
Läsa matematik?: - En studie om lärares erfarenheter av dyslexi i matematik i skolans mellanår
2018.
-
Att hamna rätt i skolan: En ramfaktorteoretisk studie av lärares erfarenheter av arbetet med kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper
2018.
-
Språkutvecklande Applikationer: Varför använda språkutvecklande Applikationer för att utveckla den språkliga förmågan hos elever i de yngre årskurserna?
2018.
-
Lärares syn på digitala lärresursers påverkan på elevers skriftspråklighet i lågstadiet: En intervjustudie utifrån lärares perspektiv på elevers användande av digitala lärresurser
2018.
-
Förskoleverksamhet med djur: En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur
2018.
-
Personalvetarstudenters motivation till studier: En enkätstudie om personalvetarstudenter vid Uppsala Universitet
2018.
-
Certifieringens betydelse inom byggbranschen: En studie som undersöker hur certifikat styr två byggföretags miljöarbete, samt hur kunskap om miljöarbetet sprids i organisationerna
2018.
-
En kartläggning av medarbetarsamtal i två organisationer: En studie mellan två organisationers medarbetarsamtal
2018.
-
Feedbackens funktion i en hierarkisk målstyrd organisation: En studie om feedback i ett rekrytering- och bemanningsföretag
2018.
-
Är manliga och kvinnliga tjänstemäns lärande i en arbetslivskontext jämställt?: Det arbetsorganisatoriska lärandets karaktär inom tjänstesektorn
2018.
-
Digitaliseringens pris: En studie om det digitala verktyget Workday och dess påverkan på mellanchefens profession och autonomi
2018.
-
Bristen på IT-kompetens skapar frustration bland rekryterare: En kvalitativ studie om hur kunskapsbedömning går till vid rekryteringen av IT-profiler
2018.
-
Leker (o)lika bäst?: En kvalitativ studie om uppfattningar av hur mångfald påverkar förutsättningar för lärande i arbetsgrupper
2018.
-
Förskolans klur kring språk och kultur: En fenomenografisk studie om förskollärarens syn på modersmål i förskolan
2018.
-
Medarbetarens lärande, organisationens vinst: En intervjubaserad studie om en statlig organisations medarbetare och deras uppfattning av lärmöjligheter i och med organisationsförändringar
2018.
-
Jag vill inte vara som alla andra, jag vill bara vara jag.: En studie om barn som utmanar
2018.
-
Felstavningar: En studie av typiska stavfel i svenska elevers texter i årskurs 3
2018.
-
Samtal om människan och naturen: en ansats till tolkning av Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmen 2011
2018.
-
Fysisk aktivitet i undervisningen: En enkätundersökning om lärares användning av fysisk aktivitet i undervisningen
2018.
-
Gemenskap och särskiljande: En granskande studie om klassrummets könssammansättning och unga mäns läslust i gymnasiet
2018.
-
Förskoleklassens betydelse för läsinlärning: Några lärares perspektiv och anpassningar gällande barn som inte gått i förskoleklass
2018.
-
Sportig flicka eller passiv pojke?: En läromedelsanalys av matematikböcker för årskurs 1
2018.
-
Högre utbildning, behövs det?: - En diskursanalys om högre utbildnings funktion och betydelse i rekryteringsprocessen
2018.
-
Sigtuna kommuns grundskolelärares inställning till digitala verktyg i undervisningen.: Med grund i revideringarna gjorda i skolans styrdokument rörande digitalisering
2018.
-
"En förskola för alla": Hur inkluderar pedagoger barn med funktionsnedsättning i eller under lässamlingar?
2018.
-
Musikskapande barn: En observationsstudie om barns musikaliska skapande i förskolan
2018.
-
"Vadå undervisning? Dom är väl för små för att lära sig så här mycket saker?": En kvalitativ studie om förskollärares och förskollärarstudenters uppfattning av begreppet undervisning
2018.
-
Diskursiva positioneringar till de estetiska ämnenas legitimitet: En studie om hur lärare talar om sina kurser i estetiska ämnen sedan gymnasiereformen 2011
2018.
-
"Jaha en sådan"-prylen med många namn.: En studie om lärplattan i förskolan.
2018.
-
"Man behöver inte vara ett geni för att hålla på med musik": En intervjustudie angående förskollärares reflektioner kring musikens roll i förskolan
2018.
-
Var är de yngsta barnen?: -en studie om barn och naturvetenskap, med de yngsta barnen i fokus.
2018.
-
Omsorg + lärande = sant?: En studie om förskollärares förhållningssätt i förskolan med utgångspunkt i omsorg och lärande.
2018.
-
Konceptet Babblarna: hur lyfts det fram på en arena som Facebook?: En innehållsanalys av hur det samtalas om Babblarna på Facebook
2018.
-
"Nej, det gör fröknarna!": Barns perspektiv på dokumentation i förskolan
2018.
-
Hållbar utveckling i förskolan: En empirisk fallstudie som synliggör hur hållbar utveckling behandlas i förskolans undervisning och om barns möjlighet till inkludering i det hållbara arbetet.
2018.
-
Förskolans Lärmiljöer: Hur förskollärare använder och utformar lärmiljön som hjälpmedel för att främja inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd.
2018.
-
Mot en transdisciplinär undervisning för yngre barn?: En observationsstudie i en förskola och en förskoleklass
2018.
-
Mer än bara fyra väggar och ett tak: En kvalitativ studie om sex förskollärares syn på den fysiska inomhusmiljöns inverkan på barns identitetsskapande och delaktighet
2018.
-
Matbordet: en arena för lärande?: - en studie om förskollärares uppfattningar om pedagogiska måltider
2018.
-
Våga ifrågasätta, våga se.: En kvantitativ studie om barn som far illa och förskolepersonalens anmälningsskyldighet
2018.
-
-
”förskolan är en av de viktigaste instanserna för nyanlända barn”: En kvalitativ studie utifrån verksamhetsansvariga och förskollärares perspektiv på nyanlända barns mottagande och språkutveckling i förskolan
2018.
-
”Varför väljde du att jag skulle göra sånt här?”: En studie av möjliggörandet av barns inflytande och delaktighet i den skapande verksamheten
2018.
-
Inkludering i de hörandes samhälle: En intervjustudie om förskolepedagogers syn på inkludering av barn med hörselnedsättning i vanlig förskola
2018.
-
Läs instruktionen!: Reparatörers lärande och utveckling i det dagliga arbetet
2018.
-
Arbetstrivsel och arbetsmotivation: En kvantitativ generationsstudie
2018.
-
Att bli en journalist: Studenters erfarenheter av lärande i praktiken på SVT
2018.
-
Rosa är en tjejfärg!: En intervjustudie om barns perspektiv på könsmönster
2018.
-
Den flerspråkiga undervisningen: – En kvalitativ studie om språkundervisning för nyanlända elever
2018.
-
Arbetet med barns integritet i förskolan: Ennormkritisk studie om förskollärares tankar och arbetssätt
2018.
-
Lite så att släcka bränder istället för att lära sig: En studie om upplevelsen av kompetensutveckling inom en offentlig organisation
2018.
-
Rekrytering av generation Y på Facebook: En kvalitativ studie av Svenska byggföretags Facebookflöden
2018.
-
-
Dubbel socialisation: En studie om lärarassistenters första tid i ett pilotprojekt
2018.
-
Individualisering av samhällskunskapsundervisningen: En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares upplevelser av individualiseringen av samhällskunskapsundervisningen
2018.
-
Talspråksstöd i klassrummet: Att stötta muntlig förmåga hos elever i språklig sårbarhet och observationsprotokollet CSCOTs användbarhet i detta
2018.
-