Senaste publikationer

  • Norén, Niklas; Melander Bowden, Helen; Evaldsson, Ann-Carita

    Young students’ treatment of synthetic voicing as an interactional resource in digital writing

    Ingår i Classroom Discourse, 2021.

  • Fredriksdotter, Hanna; Norén, Niklas; Bråting, Kajsa

    A pre-study of grade 6 students’ orientation to social and sociomathematical norms during mathematical problem solving in groups

    Ingår i Sustainable mathematics education in a digitalized world, s. 21-30, 2021.

    Open access
  • Sundh, Stellan

    La visioconférence: support pédagogique facilitant "l'interculturalité virtuelle" dans les apprentissages à l'université? Cas des échanges entre étudiants francais et suédois

    Ingår i Présence et numérique en education, s. 143-157, 2021.

  • Reath Warren, Anne

    Heteroglossia in mother tongue instruction in Sweden and the development of plurilingual literacies

    Ingår i Pragmatics and Society, s. 106-131, 2021.

  • Müller, Fabian; Denk, Albert; Lubaway, Emily; Sälzer, Christine et al.

    Assessing social, emotional, and intercultural competences of students and school staff: A systematic literature review

    Ingår i Educational Research Review, 2020.

  • af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny

    Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande

    Ingår i Grænsegængere og grænsedragninger i nordiska modersmålsfag, s. 277-295, 2020.

    Open access
  • Björk, Oscar; Nolgård, Olle; Nygren, Thomas

    Barn skriver historia: En studie av fjärdeklassares skrivande i historieämnet

    Ingår i Nordidactica, s. 73-106, 2020.

    Open access
  • Nygren, Thomas; Wiksten Folkeryd, Jenny; Liberg, Caroline; Guath, Mona

    Hur motiverar gymnasieelever sina bedömningar av trovärdiga och vilseledande digitala nyheter?

    Ingår i Nordidactica, s. 153-178, 2020.

    Open access
  • Sundh, Stellan

    Establishing Sustainable Teacher Education with Weekly School Practice: Identifying Teacher Students' Experiences of Didactic Dilemmas in the Swedish Primary School Classroom

    Ingår i Journal of Teacher Education for Sustainability, s. 37-48, 2020.

    Open access
  • Liberg, Caroline

    Förord

    Ingår i Textskapande i grundskolan, s. 7-9, 2020.

  • Liberg, Caroline; Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger

    Förord

    Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 5-9, 2020.

  • Säljö, Roger; Liberg, Caroline; Lundgren, Ulf P.

    Framtidens skola och utbildning: - en betydande del av våra liv

    Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 203-220, 2020.

  • Liberg, Caroline

    Att vara lärare: den didaktiska reliefen

    Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 379-400, 2020.

  • Liberg, Caroline; Säljö, Roger

    Grundläggande färdigheter: att bli medborgare

    Ingår i Lärande, skola, bildning, s. 403-424, 2020.

  • Liberg, Caroline

    Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet

    Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-34, 2020.

  • af Geijerstam, Åsa

    Att skriva i alla ämnen i tidiga skolår

    Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 57-74, 2020.

  • Engblom, Charlotte; Andersson, Katharina; Åkerlund, Dan

    Young students making textual changes during digital writing: Types, causes and consequences for the texts

    Ingår i Nordic Journal of Digital Literacy, s. 190-201, 2020.

    Open access
  • Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Westman, Maria

    Mellan samhällets överkonsumtion och personlig talarångest: Semantiska vågor och självreferenser i elevtexter på det nationella provet i Svenska 1

    2020.

  • Visén, Pia; Hallesson, Yvonne; Folkeryd, Jenny W.; af Geijerstam, Åsa

    Att introducera ett moment i samhällskunskap: Lärares didaktiska reflektioner om och arbete med ämnesbegrepp

    2020.

  • af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny W.; Hallesson, Yvonne; Visén, Pia

    Ämnesspecifikt textarbete i samhällskunskap – mer än bara begrepp

    2020.

  • Nordlund, Anna

    ”Sven Delblancs Selma Lagerlöf och den kvinnliga kärlekens frälsande makt”

    Ingår i Sprängstoff och episk urkraft. , s. 180-122, 2020.

  • Nordlund, Anna

    Varför litteraturvetenskap?: En ämnesintroduktion för nya studenter

    Studentlitteratur AB, 2020.

  • Nordlund, Anna; Svedjedal, Johan

    Läsandets årsringar: Rapport och reflektioner om läsningens aktuella tillstånd i Sverige

    2020.

  • Mutabazi, Eric; Sundh, Stellan

    French and Swedish students' perspectives on second-class citizenship in educational contexts: shared experiences and questioned values

    Ingår i Bildungsforschung, s. 1-13, 2020.

    Open access
  • Stjern Frønes, Tove; Rasmusson, Maria; Bremholm, Jesper

    Equity and Diversity in Reading Comprehension—A Case Study of PISA 2000–2018

    Ingår i Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education, s. 303-335, 2020.

    Open access
  • Mellander, Erik; Rasmusson, Maria

    Effekter av NTA på skolprestationer i årskurs 6

    2020.

  • Nygren, Thomas; Wiksten Folkeryd, Jenny; Liberg, Caroline; Guath, Mona

    Students Assessing Digital News and Misinformation

    Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020.

    Open access
  • Reath Warren, Anne

    Modersmålselevers syn på språk och modersmålsämnet

    Ingår i Modersmål, minoriteter och mångfald i förskola och skola, s. 273-302, 2020.

  • Tegler, Helena; Demmelmaier, Ingrid; Blom Johansson, Monica; Norén, Niklas

    Creating a response space in multiparty classroom settings for students using eye-gaze accessed speech-generating devices

    Ingår i Augmentative and Alternative Communication, s. 203-213, 2020.

    Open access
  • Westlund, Elin

    Visualizing Norms of Science in Early School Years Visual Aesthetics and Content Formation in Students' Multimodal Compositions

    Ingår i Multimodality and Aesthetics, s. 170-193, 2019.

  • Norén, Niklas

    Höll ja på å säga

    Ingår i Sånt vi bara gör, s. 246-247, 2019.

  • Bianchi, Marco; Håkansson, David; Melander, Björn; Pfister, Linda et al.

    Svenskans beskrivning 36: Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten. Uppsala 25–27 oktober 2017

    2019.

    Open access
  • Nord, Andreas; Westman, Maria

    Läsa på skärm och på papper – olika sidor av samma mynt?: En jämförelse av provstruktur samt uppgifter och svar på två texter i PIRLS och ePIRLS

    2019.

    Open access
  • Simaeva, I.N.; Budarina, Anna O.; Sundh, Stellan

    Cостояние и привлекательность инклюзивного и специального образования в России и странах Балтии

    Ingår i Baltic Region, s. 76 76-91 91, 2019.

    Open access
  • Björk, Oscar; Iyer, Radha

    Texts, meaning making and emerging disciplinary literacies in primary schools in Sweden.

    2019.

    Open access
  • Björk, Oscar

    Reasoning Children: A text analytical approach for detecting signs of emergent subject specific reasoning in early school writing

    2019.

    Open access
  • Björk, Oscar

    What does it mean to write a good or bad text and how can we tell the difference?

    2019.

    Open access
  • Björk, Oscar

    What does it mean to write a good or bad text and how can we tell the difference?

    2019.

    Open access
  • Folkeryd, Jenny Wiksten; af Geijerstam, Åsa

    Formal and informal metalanguage in primary teachers’ talk about informational student texts.

    Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2019.

    Open access
  • Liberg, Caroline

    Svenskämnet och att göra sin stämma hörd i tidiga år

    Ingår i I samhällets tjänst, s. 127-142, 2019.

    Open access
  • Liberg, Caroline; Nordlund, Anna

    Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår

    Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 120-139, 2019.

    Open access
  • Liberg, Caroline

    Textrörlighet, läsförståelsestrategier och didaktiska val.

    Ingår i Läsundervisningens grunder, s. 145-168, 2019.

  • Westman, Maria; Nord, Andreas

    Läsa på skärm och på papper – olika sidor av samma mynt?

    2019.

  • Vuorenpää, Sari; Duek, Susanne; Zetterholm, Elisabeth

    Kartläggning av en nyanländs litteracitet i Sverige

    Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, 2019.

    Open access
  • Fredriksson, Ulf; Rasmusson, Maria

    Learning to read using computers: A longitudinal study from grade 1 to grade 3 in four Swedish schools.

    Ingår i Nordic Journal of Literacy Research, s. 24-48, 2019.

    Open access
  • af Geijerstam, Åsa; Wiksten Folkeryd, Jenny

    Läsande och skrivande i olika ämnen

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 89-101, 2019.

  • Nielsen, Birgitte Lund; Laursen, Hilmar Dyrborg; Reol, Lise Andersen; Jensen, Helle et al.

    Social, emotional and intercultural competencies:: a literature review with a particular focus on the school staff

    Ingår i European Journal of Teacher Education, s. 410-428, 2019.

    Open access
  • Liberg, Caroline; Smidt, Jon

    Epilog

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 201-202, 2019.

  • Hedman, Christoffer; Thomé, Erik; Frelin, Anneli; Folkeryd, Jenny Wiksten et al.

    Hjälpa eller stjälpa?

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 85-102, 2019.

  • Liberg, Caroline; Smidt, Jon

    Inledning

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 9-13, 2019.