Forskarutbildning inom pedagogik

Pedagogik utvecklar kunskaper om de processer, såväl formella som informella, genom vilka människor formas och förändras i olika sociala, kulturella, och institutionella sammanhang, till exempel förskola, skola, familj, fritid, arbetsliv och högre utbildning.

Pedagogik handlar om olika aspekter av fostran, bildning, utbildning, lärande, undervisning och andra sociala processers förutsättningar och genomförande. Hit hör även frågor om styrning, utvärdering och ledarskap liksom digitala medier kommunikativa praktiker och mångfaldsaspekter.

Frågor som ställs berör exempelvis hur och varför olika former av värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.

Allmän studieplan för forskarutbildning i pedagogik fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.

För mer upplysningar, kontakta
Studierektor för forskarutbildningen
Kajsa Bråting och Marie Karlsson

Pågående avhandlingsarbeten

Emma Abrahamsson, Joel Jansson, Paula Larsson, Sara Levander, Erik Lindskog, Judit Novak.

Senaste avhandlingar i pedagogik

  • Novak, Judit

    Juridification of Educational Spheres: The Case of Swedish School Inspection

    Open access
  • Gejard, Gabriella

    Matematiserande i förskolan: Geometri i multimodal interaktion

    Open access
  • Levander, Sara

    Den pedagogiska skickligheten och akademins väktare: Kollegial bedömning vid rekrytering av universitetslärare

    Open access
  • Kontio, Janne

    Auto Mechanics in English: Language Use and Classroom Identity Work

    Open access
  • Lundmark, Sofia

    Designing for Online Youth Counselling: Empowerment through Design and Participation

    Open access
  • Petersen, Petra

    Appar och agency: Barns interaktion med pekplattor i förskolan

    Open access
  • Lindqvist Bergander, Anna

    Att göra literacy online och offline: Digitala medier i barns kamratkulturer

    Open access
  • Gunvik-Grönbladh, Ingegerd

    Att bli bemött och att bemöta: En studie om meritering i tillsättning av lektorat vid Uppsala universitet

    Open access
  • Svärd, Ola

    Examensarbetet – en kvalitetsindikator inom högre utbildning?: exemplet högskoleingenjörsutbildning

    Open access
  • I samspel med surfplattor

    Om barns digitala kompetenser och tillträde till digitala aktiviteter i förskolan Walldén Hillström, Kristina

    Open access
  • Andersson, Joacim

    Kroppsliggörande, erfarenhet och pedagogiska processer: en undersökning av lärande av kroppstekniker

    Open access
  • Risberg, Jonas

    Kunskap i interaktion på en nyhetsredaktion: Om kollegiala möten i den redaktionella vardagen

    Open access
  • Barns deltagande och delaktighet

    Projektarbete i en förskola med inspiration från Reggio Emilia Hamerslag, Anette

    Open access
  • Granberg, Magnus

    Kognitivt stöd för lärande i arbetet: En teoretisk modell baserad på en fallstudie av ett svenskt militärt utlandsförband i Kosovo

    Open access
  • Hallsén, Stina

    Lärarutbildning i skolans tjänst?: En policyanalys av statliga argument för förändring

    Open access
  • Lundesjö-Kvart, Susanne

    Ridlärares pedagogiska praktik: En verksamhetsteoretisk studie

    Open access
  • Grunditz, Sofia

    Små barns sociala liv på vilan: Om deltagande och ordningsskapande i förskolan

    Open access
  • Halskov, Gerd Anne

    Sygeplejerskeuddannelsen i Danmark: Reformforsøg, rekrutteringsmønstre og habituelle orienteringer

    Open access
  • Velasquez, Adriana

    AD/HD i skolans praktik: En studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp

    Open access
  • Engström, Lizbeth

    Kliniken flyttar hem: Sjuksköterskans institutionella praktik inom specialiserad palliativ hemsjukvård

    Open access
  • Lidar, Malena

    Erfarenhet och sociokulturella resurser: Analyser av elevers lärande i naturorienterande undervisning

    Open access
  • Persson, Ing-Marie

    Krislärande – konfliktfylld anpassning: Pedagogik för samverkan inför samhällskriser

    Open access