Kalendarium
Disputationer visas i DiVA.
RSS för kalender Prenumerera på kalenderObservera att kalendern just nu visas filtrerad, men kalenderprenumerationen kommer vara ofiltrerad.
Följ dessa instruktioner för att lägga in prenumerationen i Outlook i Windows:
- Kopiera kalenderlänken.
- Gå till kalendervyn i Outlook.
- Högerklicka på Mina kalendrar (eller Andra kalendrar), välj Lägg till kalender, välj Från Internet.
- I dialogrutan som öppnas klistrar du in kalenderlänken.
- Svara ja på frågan om du vill lägga till Internetkalendern i Outlook och prenumerera på uppdateringar.
Kalendern finns nu med i din kalenderlista i Outlook. Du kan välja om kalenderposterna ska visas genom att klicka i bocken bredvid kalenderns namn.
För Safari på Mac, läs dessa instruktioner.
I andra kalenderprogram, kopiera länken och lägg till den på det sätt som används där.
-
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Mona-Lisa Henriksson lägger fram sitt 50%-manus. Diskutand på seminariet är Pernilla Andersson, lektor i de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik vid Stockholms universitet.
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Karim Hamza, Stockholm University
-
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Seminar on a so-called 50-percent manuscript by Sara Lindberg, PhD candidate in Sociology of Education, Uppsala University.
-
–
Put yourself in someone else’s shoes! The kindergarten as a factor of inclusion
-
Licentiatseminarium i didaktik
Maria Weiland lägger fram sin licentiatavhandling Hänsyn till helheten – extrahering av en didaktisk modell för det komplexa innehållet i den naturorienterande undervisningen på lågstadiet.
-
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Nils Kirsten lägger fram sitt 90%-manus ”Kompetensutveckling som styrning".
Diskutand är Sonja Kosunen, Helsingfors universitet.
Handledare är Wieland Wermke och Eva Forsberg
Kontakta Nils via e-post nils.kirsten@edu.uu.se för manus tidigast två veckor innan seminariet. -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Josefin Englund ventilerar sin text "Med rent hjärta: Hem, kropp och kön i svenska kontaktannonser 1890–1980"
Underlag erhålls av Josefin Englund. -
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Jonas Johansson lägger fram sitt 10%-manus med titeln "Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons".
Diskutand är Eva Hultin (UU).
Handledare är Jenny Wiksten Folkeryd och Martin Karlberg (UU).
Kontakta Jonas via e-post jonas.johansson@edu.uu.se för manus tidigast två veckor innan seminariet. -
–
Berättelseforskning - den 12:e konferensen
Konferensen riktar sig till forskarstuderande och forskare inom samhällsvetenskap och humaniora i norden. Tanken är att konferensen ska ha formen av arbetsseminarium där deltagares bidrag både presenteras och diskuteras.
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Merethe Roos ventilerar utkast till "En kort introduksjon til norsk historie på 1800-tallet".
Underlag erhålls av Merethe Roos. -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Sara Backman Prytz ventilerar texten ”Arkivkurragömma med historiens flickor – ett genusperspektiv på barn- och ungdomshistoriska källor”
Underlag erhålls via mejl till Sara Backman Prytz -
–16.00
Högre seminarium i didaktik: Lolita Gelinder
Lolita Gelinder presents her 90%-manuscript: ”Food for thought. Förutsättningar för elevers meningsskapande om hållbar matkonsumtion i Hem- och konsumentkunskap”
Diskutand på seminariet är professor Karin Sporre, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. -
Disputation i utbildningssociologi
-
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Josefine Krigh försvarar sin doktorsavhandling i utbildningssociologi.
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik: Hanna Fredriksdotter
Hanna Fredriksdotter lägger fram sitt 10%-manus.
Handledare är Kajsa Bråting och Niklas Norén (UU)
Diskutand är Anna-Maija Partanen, Lapplands universitet i Rovaniemi, Finland.
Kontakta Hanna via e-post (hanna.fredriksdotter@edu.uu.se) för manus tidigast två veckor innan seminariet. -
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Seminar on a so-called 10-percent manuscript by Pablo Lillo Cea, PhD candidate in Sociology of Education, Uppsala University.
-
Disputation i didaktik
-
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Seminar on a so-called 10-percent manuscript by Nubin Ciziri, PhD candidate in Sociology of Education, Uppsala University.
-
–16.00
Högre seminarium i pedagogik
Tatiana Mikhaylova lägger fram sitt 50%-manus ”Between the public and the private: Shadow education in Russia”
Diskutand är Christian Lundahl, Örebro universitet
Handledare är Daniel Pettersson, Eva Forsberg och Stina Hallsén
Kontakta Tatiana via e-post tatiana.mikhaylova@edu.uu.se för manus tidigast två veckor innan seminariet. -
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Seminar on a so-called 10 percent manuscript by Pablo Lillo Cea, PhD candidate in Sociology of education, Uppsala University.
-
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Matts Dahlkwist lägger fram sitt 50%-manus ”En landsbygdens skolreform? Nationella verktyg och lokalt handlingsutrymme. Om enhetsskolebyggets geografiska dimension”
-
–15.00
SEC seminarium
"The concept 'transnational fields' in research within sociology of education".
Petter Sandgren presents a chapter from his coming book "Learning to Rule: The Transnational Field of Elite Boarding Schools". The objective of the presentation is to invite to a discussion on the possibilities and limitations of using 'transnational fields' as a research tool. -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Jakob Evertsson ventilerar sin projektplan ”Skolinspektionen och implementeringen av folkskolan i Sverige, 1861-1930” .
Underlag erhålls via mejl till Jakob Evertsson -
–17.00
Föreläsning av hedersdoktor Michel Vandenbroeck
Öppen föreläsning av docent Michel Vandenbroeck, utsedd hedersdoktor 2020 vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, med titel: Is pedagogy still a science of hope? Some thoughts and doubts on facts, ideologies and responsibilities in (early childhood) education.
-
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Anna Günther-Hanssens 90% seminarium. Avhandlingsprojektets titel är ”Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan"
Läsare är Annica Gullberg, Kungliga Tekniska Högskolan
-
–15.00
Högre seminarium i didaktik: Sarah Campbell's 10%
Sarah Campbell presents her 10% manuscript: “Learning doing parenting? An exploration of plurilingual families’ meetings with educators and content in Swedish open preschools.”
Reader: Karin Hjälmeskog,
Supervisors: Malena Lidar & Åsa af Geijerstam -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
FD Lina Rahm från Linköpings universitet ventilerar sin text "Digital Socialism: the Swedish Labor Movement, Computers and Educational Imaginaries from the Post-War Period to the Turn of the Millennium"
Underlag erhålls via mejl till Esbjörn Larsson -
–16.45
Contemporary Perspectives in Education for Sustainable Development
The symposium concerns contemporary perspectives in education for sustainable development.
-
–15.30
Disputation Martin Mickelsson
Disputation i didaktik
-
–12.00
Högre seminarium i pedagogik
Carina Berkhuizens 90 % seminarium. Diskutand är Ingrid Engdahl.
-
–17.00
Higher seminar in didaktik: Sonia Blomqvist's 10%
10% seminar: "Meningen med metaforisk kompetens: Metaforiskt språk som kunskapsinnehåll i skolämnet Svenska som andraspråk i gymnasieskolan"
Supervisor: Eva Hultin
Reader: Caroline Liberg -
–15.00
Higher seminar in didaktik: Emma Oljans' 90% seminar
Emma Oljans presents her 90% manuscript of the doctoral thesis “Matens betydelse för hälsa” (eng. The importance of food for health).
Discussant: senior lecturer Ulf Olsson, Department of Education, Stockholm University.
The discussion will be held in Swedish
NB! Zoom video link, for invitation to the room, please contact: jonas.almqvist@edu.uu.se -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Johan Samuelsson, vid Karlstad universitet, ventilerar texten Läroverken och progressivismen: 1930-1968 lärares erfarenheter och perspektiv på progressiv undervisning, exemplet historieundervisning.
Med anledning av den rådande samhällssituationen kommer seminariet att genomföras i Zoom. Textunderlag och länk zoom-länk till seminariet erhålls via mejl till Anne Berg. -
–12.00
Högre seminarium i pedagogik
Petra Gäreskogs slutseminarium av licentiatuppsats
Titel uppsats: "Jurisdiktion och arbetsfördelning - Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan"
Diskutand: Professor Kerstin Göransson, Karlstads universitet.
Obs! Ges både på plats samt via videolänk i Zoom. Länk till seminariet erhålls via mejl till Gunilla Lindqvist: gunilla.lindqvist@edu.uu.se -
–17.00
Högre seminarium i didaktik: ElMostafa Oubejjis 10%-seminarium
Titel: Mother Tongue Tuition in Arabic: A Critical Discourse Analysis.
Discussant: Eva Hultin
Rum: https://uu-se.zoom.us/j/5341233628 -
–12.00
Högre seminarium i pedagogik
Professor Alexander Minnaert, University of Groningen: "Gifted and twice-exceptional students: blessed with a gift, but also with a psycho-educational challenge"
-
–15.30
Disputation Susanne Lundesjö Kvart
Disputation i pedagogik
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik: Oscar Björks 50%
Oscar Björk’s 50% seminar
Title: Tidigt skolskrivande
Reader: Jenny Magnusson, Södertörns högskola
Zoom-link: https://uu-se.zoom.us/j/998106479 -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Anne Berg och Johanna Ringarp ventilerar sin text A strategy for expanding political capital? Social democratic women in middle-class associations in Sweden 1890-1910.
Textunderlag och länk till Zoom erhålls via mejl till Esbjörn Larsson, -
–
Relating language curricula, tests and examinations to the Common European Framework of Reference, RELANG
-
–15.30
Disputation Nils Kirsten
Disputation i pedagogik
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Jessica Haltorp lägger fram sitt 10%-manus. Diskutand är Linn Areskoug.
-
–15.30
Disputation Lolita Gelinder
Disputation i didaktik
-
–15.00
SEC-seminarium
Ventilering av en avhandlingsplan av Agnes Hamberger. S.k. 10 procent-seminarium.
-
–12.00
Högre seminarium i pedagogik
Caroline Sims lägger fram sitt 50%-manus.
-
Higher seminar in didaktik: "Violent literature in teaching. Companion meanings and the borderlands of aesthetics and ethics in pedagogical uses of fiction”
-
–15.30
Disputation Kristina Walldén Hillström
Disputation i pedagogik
-
–12.00
Högre seminarium i pedagogik
Mathilda Tassinari Rogalin lägger fram sitt 10%-avhandlingsmanus.
-
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Maria Roséns 50% seminarium
-
Högre seminarium i didaktik
Andreas Andersson lägger fram sitt 10%-manus till sin licentiatavhandling.
Preliminära titeln "Klassrumsledarskap, undervisning och studiero"
Diskutand är Ida Bergvall, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet
För Zoom-länk och manus kontakta andreas.andersson@edu.uu.se -
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Olle Nolgård lägger fram sitt s.k. 50%-manus ”Att realisera mänskliga rättigheter i historieundervisningen".
Diskutand är Robert Thorp, lektor i didaktik vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
För Zoom-länk och manus kontakta olle.nolgard@edu.uu.se -
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Avhandlingsseminarium, 90 %, Lars Madej
Preliminary title: "Early algebra in Swedish primary school"
Reader: Ann-Sofi Röj-Lindbergh from Åbo Akademi in Vasa, Finland.
Supervisor: Kajsa Bråting -
–15.00
SEC seminarium - ingår även i Högre seminariet i utbildningssociologi
Anna Bennich Björkman presents her so-called 50% manuscript
-
–15.30
Disputation i didaktik: Anna Günther-Hanssen
Disputation i didaktik
-
–18.30
Disputation i didaktik: Emma Oljans
Disputation i didaktik
-
–18.30
Licentiatseminarium i pedagogik: Petra Gäreskog
Licentiatseminarium i pedagogik
-
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Emma Abrahamsson lägger fram sitt 50%-manus ”Att formulera problem i barnpsykiatriska samtal”.
Diskutand: Clara Iversen, Sociologiska institutionen
Huvudhandledare: Helen Melander Bowden
Biträdande handledare: Ann-Carita Evaldsson
Kontakta Emma Abrahamsson (emma.abrahamsson@edu.uu.se) tidigast två veckor innan seminariet för manus. -
Higher seminar in didaktik
Olle Uppenbergs 10% avhandlingsseminarium ”Att mejsla fram ett ämnes typologier - ett försök att beskriva filosofiämnet på gymnasiet”
Handledare: Thomas Nygren och Sharon Rider
Diskutand: Robert Thorp -
–12.00
Högre seminarium i pedagogik
David Paulsrud lägger fram sitt 10% manus. Titeln på seminariet är: Mötet mellan motstridig utbildningspolicy och en mångprofessionell praktik