Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
2020-09-18

Den 25 september försvarar Petra Gäreskog sin licentiatuppsats i pedagogik, med titeln: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
Licentiatseminariet äger rum fredag 25 september, kl 13.15 i Betty Pettersson-salen på Blåsenhus samt via videolänk i Zoom.
Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Petra
Du forskar i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik – hur kom du in på den banan?
Jag har en bakgrund som förskollärare och under åren som förskollärare väcktes ett särskilt intresse för de barn som vi i arbetslaget upplevde en oro för. Vi sökte hjälp av specialpedagog och fick handledning i arbetslaget. När jag fick möjlighet att genomföra denna studie ville jag fördjupa mig i frågor som rör yrkesgrupperna, specialpedagoger och förskollärare, och vem som gör vad i förhållande till arbetsområdet barn i behov av särskilt stöd.
Vad har du kommit fram till i ditt licentiatforskningsprojekt?
Fokus i min licentiatuppsats riktas alltså mot specialpedagoger och förskollärare och den arbetsfördelning som yrkesgrupperna beskriver sker när det gäller arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Licentiatuppsatsen behandlar även hur yrkesgrupperna formulerar problemen när det gäller orsaker till barns svårigheter i förskolan.
Kortfattat visar resultaten att specialpedagogerna i förskolan arbetar huvudsakligen med konsultation och rådgivning med arbetslag. Specialpedagogernas roll och arbete tycks vara på distans från undervisning och möten med enskilda barn och barngrupper. Under intervjuerna med förskollärarna framkom att de värderade handledning från specialpedagoger högt och att specialpedagogen, under handledning, kan bidra med ett utifrånperspektiv eftersom de inte är en del av arbetslaget.
Resultaten tyder också på att specialpedagogerna representerar en relationell syn på barns svårigheter som innebär att barns svårigheter uppstår i mötet med olika företeelser i miljön. Medan förskollärarna i studien i större utsträckning förlägger problemet hos det enskilda barnet.
Vad gör du härnäst?
Jag kommer att undervisa här på EDU, i huvudsak på förskollärarprogrammet men även på speciallärarprogrammet. Sen ska jag
även försöka skriva artiklar utifrån min insamlade empiri.
Har du något tips till de som funderar på att påbörja en forskarutbildning?
Ta en sak i taget och sätt upp delmål. Hitta en forskargrupp att delta i.
Aktuellt
-
Två av institutionens språkforskare medverkar vid Scifest
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Grundskolans pedagogiska pris 2020 tilldelas Nina Martinell, adjungerad adjunkt vid EDU
-
2020 års Oscarpristagare vid Uppsala universitet är Marcus Lindskog vid EDU
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Katrien Van Poeck har tilldelats ett startbidrag från European Research Council (ERC)
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare
-
Nu gäller distansundervisning vid Uppsala universitet
-
Föreläsning av hedersdoktor Michel Vandenbroeck 2020-01-29
-
Elisabeth Nihlfors, ny ledamot i regeringens forskningsberedning
-
Anna Danielsson ny medlem av Sveriges unga akademi
-
Suède et France en miroir, au-delà des clichés
-
International Research Conference 15-16 May, 2019
-
Fem nya professorer till institutionen
-
Vi gratulerar våra forskare som har erhållit forskningsmedel
-
Svenska Erasmusstudenter i ny rapport från UHR och SIHE
-
Utbildning mot racism - Föreläsning av Lilian Thuram den 9 oktober
-
Nya Ladok - Uppdok stänger den 27 september.
-
Ny SIHE-rapport om studieavgifter
-
Nationella prov lyfte fram didaktiken