Våra publikationer

Här presenteras institutionens senast publicerade publikationer. Söker du en speciell publikation så kan du använda länken nedan.

Sök publikation

Senaste publikationer

  • Ringarp, Johanna; Prytz, Johan

    Local versus national history of education.: The case of Swedish school governance, 1950-1990

    Ingår i Transnational Perspectives on Curriculum History, s. 131-148, 2020.

  • Lucic, Iva

    Gebrochenes Brot: Eine Frauenkongregation zwischen den Weltkriegen. Die Eucharistieschwestern

    Anton Pustet Verlag, 2020.

  • Forsberg, Eva; Sundberg, Daniel

    Att utveckla undervisningen: en fråga om evidens eller professionellt omdöme

    Ingår i Att utveckla forskningsbaserad undervisning, s. 29-50, 2020.

  • Gustafson, Katarina

    Teen Lives around the World: Sweden.

    Ingår i Teen Lives around the World. A Global Encyclopedia., s. 535-546, 2020.

  • Prytz, Johan; Ringarp, Johanna

    Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990

    Ingår i Transnational Perspectives on Curriculum History, s. 131-148, 2020.

  • Palm Kaplan, Kristina; Prytz, Johan

    Conservative and transformative changes in algebra in Swedish lower secondary textbooks 1995–2015

    Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, 2020.

  • Melin, Anders; Kronlid, David

    Energy Scenarios and Justice Towards Future Humans: An Application of the Capabilities Approach to the Case of Swedish Energy Politics

    Ingår i Etikk i praksis, s. 39-54, 2019.

    Open access
  • af Geijerstam, Åsa; Wiksten Folkeryd, Jenny

    Läsande och skrivande i olika ämnen

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 89-101, 2019.

  • Holmén, Janne; Furuhagen, Björn; Säntti, Janne

    The ideal teacher: Orientations of teacher education in Sweden and Finland after the Second World War

    Ingår i History of Education, s. 784-805, 2019.

  • Karlsson, Marie; Hallsén, Stina; Svahn, Johanna

    Parental involvement in Sweden exemplified through national policy on homework support

    Ingår i Parental Involvement across European Education Systems, s. 120-132, 2019.

  • Svahn, Johanna; Helen, Melander Bowden

    Interactional and epistemic challenges in students' help-seeking in sessions of mathematical homework support: Presenting the problem

    Ingår i Classroom Discourse, 2019.

    Open access
  • Berry, Gustav

    Ida Norrby: 1869-1934

    Ingår i Märkvärdiga svenska kvinnor, s. 102-104, 2019.

  • Ringarp, Johanna

    Skolans lärarkårer

    Ingår i Utbildningshistoria, s. 521-539, 2019.

  • Larsson, Esbjörn

    1800-talets utbildningsrevolution

    Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 741-750, 2019.

  • Berglund, Leo

    Kritiken är farlig: pedagogikens terapi mot indignationen

    Ingår i Den förnekade kunskapen, s. 223-250, 2019.

  • Forsberg, Eva; Mikhaylova, Tatiana; Hallsén, Stina; Melander Bowden, Helen

    Supplementary tutoring in Sweden and Russia: a safety net woven with numbers

    Ingår i New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education, s. 207-229, 2019.

  • Levander, Sara; Forsberg, Eva; Elmgren, Maja

    The meaning-making of educational proficiency in academic hiring: a blind spot in the black box

    Ingår i Teaching in Higher Education, 2019.

  • Adolfsson, Carl-Henrik; Forsberg, Eva; Sundberg, Daniel

    Evidently, the broker appears as the new whizz-kid on the educational agora

    Ingår i New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education: , s. 99-110, 2019.

  • Enoksson, Helen; Lidar, Malena; Ungewitter, Annika; Lindqvist, Gunilla et al.

    Studier i en främmande skolkultur

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog: Lärares och skolledares professionella utveckling, s. 49-66, 2019.

  • Nygren, Thomas; Nolgård, Olle

    Skolverket osynliggör minoriteter i historieundervisningen

    2019.

  • Jortveit, Maryann; Tveit, Anne Dorthe; Cameron, David Lansing; Lindqvist, Gunilla

    A Comparative Study of Norwegian and Swedish Special Educators’ Beliefs and Practices

    Ingår i European Journal of Special Needs Education, 2019.

  • Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan; Stadler, Erika

    Sannolikhet och statistik för lärare

    Studentlitteratur AB, 2019.

  • Palm Kaplan, Kristina

    International large-scale assessments and mathematics textbooks in a curriculum reform process: Changes in lower secondary school algebra in Sweden 1995–2015

    Open access
  • Klang, Nina; Göransson, Kerstin; Lindqvist, Gunilla; Nilholm, Claes et al.

    Instructional Practices for Pupils with an Intellectual Disability in Mainstream and Special Educational Settings

    Ingår i International journal of disability, development and education, 2019.

  • Krigh, Josefine

    Språkstudier som utbildningsstrategi hos grundskoleelever och deras familjer

    Open access
  • Olin, Anette; Almqvist, Jonas; Karim, Hamza; Lisbeth, Gyllander Torkildsen

    Från genomlevd till beprövad erfarenhet

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 229-242, 2019.

  • Hänsyn till helheten

    extrahering av en didaktisk modell för det komplexa innehållet i den naturorienterande undervisningen på lågstadiet Weiland, Maria

    Open access
  • Klang, Nina; Wandin, Helena; Wilder, Jenny

    Barn med flerfunktionsnedsättning - samspel och social inkludering: Rapport från ett samverkansprojekt

    2019.

    Open access
  • Olin, Anette; Almqvist, Jonas; Hamza, Karim; Gyllander Torkildsen, Lisbeth

    Didaktisk utvecklingsdialog: Lärares och skolledares professionella utveckling

    2019.

  • Enoksson, Helen; Lidar, Malena; Ungewitter, Annika; Lindqvist, Gunilla et al.

    Studier i en främmande skolkultur

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 49-66, 2019.

  • Hedman, Christoffer; Thomé, Erik; Frelin, Anneli; Folkeryd, Jenny Wiksten et al.

    Hjälpa eller stjälpa?

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 85-102, 2019.

  • Ahmad, Bassam; Bunar, Nihad; Riad, Tomas; Forslund, Anneli et al.

    Svenska som andraspråk på språkintroduktion

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 67-84, 2019.

  • af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny Wiksten

    Läsande och skrivande i olika ämnen

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 89-101, 2019.

  • Håkansson, Michael; Östman, Leif

    The political dimension in ESE: the construction of a political moment model for analyzing bodily anchored political emotions in teaching and learning of the political dimension

    Ingår i Environmental Education Research, s. 585-600, 2019.

  • Liberg, Caroline; Smidt, Jon

    Inledning

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 9-13, 2019.

  • Liberg, Caroline; Smidt, Jon

    Epilog

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 201-202, 2019.

  • Liberg, Caroline

    Svenskämnenas framväxt

    Ingår i Att bli lärare i svenska, s. 15-28, 2019.

  • Melander Bowden, Helen; Aarsand, Pål

    Digital literacy practices in children's everyday life.: Participating in on-screen and off-screen activities.

    Ingår i The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood, s. 377-390, 2019.

  • Sandström, Erika

    Housewives on holiday: Gotlandic vacationhomes for women 1944-1967

    Ingår i Konflikt und Kooperation, s. 345-357, 2019.

  • Englund, Josefin

    Orden som ska fånga kärleken

    Ingår i Språktidningen, 2019.

  • Nielsen, Birgitte Lund; Laursen, Hilmar Dyrborg; Reol, Lise Andersen; Jensen, Helle et al.

    Social, emotional and intercultural competencies: a literature review with a particular focus on the school staff

    Ingår i European Journal of Teacher Education, s. 410-428, 2019.

  • Bourbour, Maryam; Högberg, Sören; Lindqvist, Gunilla

    Putting scaffolding into actions: Preschool teachers’ scaffolding actions using Interactive Whiteboard

    Ingår i Early Childhood Education Journal, 2019.

  • Liberg, Caroline

    Progressionslinjer för samtalsstöd

    Ingår i Didaktisk utvecklingsdialog, s. 162-164, 2019.

  • Wickström, Johan

    Om känslor och verklig strävan

    Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, 2019.

  • Bjarnadóttir, Kristín; Furinghetti, Fulvia; Krüger, Jenneke; Prytz, Johan et al.

    "Dig where you stand" 5: Proceedings of the fifth international conference on the history of mathematics education. September 19-22, 2017, at Utrecht University, the Netherlands

    2019.

  • Nygren, Thomas; Brounéus, Fredrik; Svensson, Göran

    Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era

    Ingår i Journal of Social Science Education, s. 87-109, 2019.

    Open access
  • Pejlare, Johanna; Bråting, Kajsa

    Writing the history of mathematics: Interpretations of the mathematics of the past and its relation to the mathematics of today

    Ingår i Mathematics of the Arts and Sciences, 2019.

  • Berg, Gita; Elmståhl, Helena; Mattsson Sydner, Ylva; Lundqvist, Eva

    Aesthetic judgments and meaning-making during cooking in Home and Consumer Studies

    Ingår i Educare - Vetenskapliga skrifter, s. 30-57, 2019.

  • Günther-Hanssen, Anna; Danielsson, Anna; Anderssson, Kristina

    How does Gendering Matter in Preschool Science: Emergent Science, ‘Neutral’ Environments and Gendering Processes in Preschool

    Ingår i Gender and Education, 2019.

    Open access
  • Andersson, Joacim; Risberg, Jonas

    The walking rhythm of physical education teaching: an in-path analysis

    Ingår i Physical Education and Sport Pedagogy, s. 402-420, 2019.

    Open access