Våra publikationer

Här presenteras institutionens senast publicerade publikationer. Söker du en speciell publikation så kan du använda länken nedan.

Sök publikation

Senaste publikationer

  • Manuguerra, Nicolas; Hellqvist, Birgitta

    Målspråket i klassrummet: En handbok för lärare i moderna språk

    Natur och kultur, 2021.

  • Bryntesson, André; Börjesson, Mikael

    Forskning om rekrytering till högre utbildning i de nordiska länderna, 2010–2021: En kunskapsöversikt

    2021.

  • Nolgård, Olle

    Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future

    Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2021.

    Open access
  • Göransdotter, Rebecka

    Vilken framtid skildrar quit lit för oss doktorander?

    Ingår i Tidningen Curie, 2021.

  • Rosén, Maria; Lidström, Tina

    Doktorandrådets förkonferens: To be assessed and to assess – PhD-candidates’ encounter with diverse evaluation practices: – summering, reflektioner och tankar framåt

    Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 35-37, 2021.

    Open access
  • Lönngren, Johanna; Van Poeck, Katrien

    Wicked problems: a mapping review of the literature

    Ingår i International Journal of Sustainable Development and World Ecology, s. 481-502, 2021.

    Open access
  • Román, Henrik; Sundberg, Daniel; Hirsh, Asa; Forsberg, Eva et al.

    Context and Implications Document for: Mapping and analysing reviews of research on teaching, 1980-2018, in Web of Science: An overview of a second-order research topography

    Ingår i REVIEW OF EDUCATION, s. 595-598, 2021.

    Open access
  • Sundström Sjödin, Elin; Wahlström, Ninni

    Reading in the wing chair: the shaping of teaching and reading bodies in the transactional performativity of materialities

    Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 920-930, 2021.

    Open access
  • Jansson Bjurhammer, Gustaf; Färnert, Jacob; Emmy, Schylander

    Gör lärarutbildningen mer forskningsbaserad

    2021.

  • Magnússon, Gunnlaugur; Nygren, Thomas

    Vetenskap och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna

    Ingår i Vetenskap och teori inom utbildningsvetenskaperna., s. 42-80, 2021.

  • Magnússon, Gunnlaugur

    Är politikerna mogna sitt ansvar för skolan?

    2021.

    Open access
  • Hallesson, Yvonne

    ”Talskräck” och ”sopdykare” – intertextuella resurser i gymnasieelevers skrivande på det nationella provet i svenska för gymnasieskolan

    Ingår i Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden, s. 244-266, 2021.

  • Van Poeck, Katrien; Östman, Leif

    Learning to find a way out of non-sustainable systems

    Ingår i Environmental Innovation and Societal Transitions, s. 155-172, 2021.

    Open access
  • McGarry, Dylan

    The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School

    Ingår i Queer Ecopedagogies, s. 183-218, 2021.

  • Bengtsson, Stefan L.

    What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy?

    Ingår i RELA European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, s. 1-12, 2021.

  • Alm Fjellborg, Andreas

    Sustainable development: Exploring gender differences in the Swedish national test in geography for grade 9

    Ingår i International Research in Geographical and Environmental Education, 2021.

  • Magnússon, Gunnlaugur; Pettersson, Daniel

    Imaginaries of Inclusion in Swedish Education

    Ingår i Oxford Research Encyclopedia of Education, 2021.

  • Forsberg, Håkan

    Teoretiska och metodologiska utgångspunkter förutbildningssociologiska studier

    Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 240-265, 2021.

  • Magnússon, Gunnlaugur

    Politikerna måste ta sitt ansvar för skolan

    2021.

  • Erika, Sandström

    10 000 år på fem timmar

    Ingår i Didaktisk dialog i högre utbildning, s. 29-45, 2021.

  • Zotevska, Emilia; Cekaite, Asta; Evaldsson, Ann-Carita

    Enacting sabotage in siblings' conflicts: Desired objects and deceptive bodies

    Ingår i Childhood, s. 137-153, 2021.

    Open access
  • Henriksson, Mona-Lisa

    Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå

    Open access
  • Johansson, Anna; Klang, Nina; Lindqvist, Gunilla

    Special needs educators’ roles and work in relation to recently arrived immigrant pupils in need of special educational support

    Ingår i Journal of Research in Special Educational Needs, 2021.

  • Sundh, Stellan; Mutabazi, Eric

    Enseigner et sensibiliser les étudiants sur les défis de la justice sociale: Dispositif pedagogique favorisant les échanges entre étudiants francais et suédois

    Ingår i Citoyennetés de seconde classe, s. 93-110, 2021.

  • Börjesson, Mikael; Dalberg, Tobias

    Massification, unification, marketisation, internationalisation: A socio-political history of higher education in Sweden 1945–2020

    Ingår i European Journal of Higher Education, s. 1-19, 2021.

    Open access
  • Do, Thao; Mickelsson, Martin; Kronlid, David

    THE RE-SOLVE SCALING PROCESS HANDBOOK: How to Design and Facilitate the Re-Solve Scaling Process

    Uppsala universitet, 2021.

  • Bryntesson, André; Börjesson, Mikael

    Breddad rekrytering till högre utbildning: En beskrivning och jämförelse av policy och utfall i de skandinaviska länderna

    2021.

    Open access
  • Nordholm, Daniel; Arnqvist, Anders; Nihlfors, Elisabet

    Sense-making of autonomy and control: Comparing school leaders in public and independent schools in a Swedish case

    Ingår i Journal of educational change, 2021.

  • Nordholm, Daniel

    Rektorers identitet - en bok om ledarskap, meningsskapande och lömska problem

    Studentlitteratur AB, 2021.

  • Rosén, Maria; Arneback, Emma

    Living the Paradox of Risk: An Approach for Teachers in Democratically Challenging Situations in Education

    Ingår i Philosophical Inquiry in Education, s. 1-11, 2021.

    Open access
  • Lindgren, Charlotte; Alfvén, Valérie

    Traduction et réception de sujets difficiles en littérature de jeunesse de la France à la Suède : le cas de Kitty Crowther.

    Ingår i Littératures et cultures d'enfance et de jeunesse, s. 147-166, 2021.

  • Berglund, Leo

    Kritiskt tänkande som utbildningsmål: Från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning

    Open access
  • Petersson, Tommie

    "Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?"

    Ingår i Skolvärlden, s. 55-, 2021.

  • Germund, Larsson; Ringarp, Johanna

    FAN TA SIA: Skolk, stök och skolleda i 1970-talets skolkrisdebatt

    Ingår i Skolans kriser, 2021.

  • Lindgren, Charlotte; Axelsson, Marcus

    Översättning av kraftuttryck i de franska och svenska översättningarna av Maria Parrs Keeperen og havet.

    Ingår i Barnboken, 2021.

  • Magnússon, Gunnlaugur; Sims, Caroline

    Inkludering och särskild begåvning.: Förutsättningar och dilemman i rådgivande policydokument.

    Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 97-118, 2021.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur

    "De är många, de är överallt, och de har makt…”: Historisk kartläggning av pedagogiska etablissemanget.

    Ingår i Skolans kriser, s. 233-260, 2021.

  • Hallsén, Stina; Magnússon, Gunnlaugur

    Att initiera förändring eller iscensätta handlingskraft?: Riktade statsbidrag som politisk krishantering i skolans värld

    Ingår i Skolans kriser, s. 183-204, 2021.

  • Nygren, Thomas; Guath, Mona; Axelsson, Carl-Anton Werner; Frau-Meigs, Diana

    Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden

    Ingår i Information, 2021.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur

    Hallands floder och skoldebattens stilistiska brister

    2021.

  • Stevens, Mitchell L.; Börjesson, Mikael

    Digitization and Strategic Renewal of Higher Education

    Ingår i Renewing Higher Education, s. 91-111, 2021.

    Open access
  • Strömbeck, Johan; Palmer, Robert; Lax, la Sundberg; Fäldt, Jonas et al.

    Outcome of a Multi-modal CBT-based Treatment Program for Chronic School Refusal

    Ingår i GLOBAL PEDIATRIC HEALTH, 2021.

    Open access
  • Kilhamn, Cecilia; Rolandsson, Lennart; Bråting, Kajsa

    Programmering i svensk skolmatematik

    Ingår i LUMAT, s. 283-312, 2021.

    Open access
  • Nylen, Kata; Karlberg, Martin; Klang, Nina; Ogden, Terje

    Knowledge and Will: An Explorative Study on the Implementation of School-Wide Positive Behavior Support in Sweden

    Ingår i Frontiers in Psychology, 2021.

    Open access
  • Viirman, Olov; Nardi, Elena

    Running to keep up with the lecturer or gradual de-ritualization?: Biology students' engagement with construction and data interpretation graphing routines in mathematical modelling tasks

    Ingår i Journal of Mathematical Behavior, 2021.

  • Viirman, Olov

    University Mathematics Lecturing as Modelling Mathematical Discourse

    Ingår i International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 2021.

    Open access
  • Sundh, Stellan

    La visioconférence: support pédagogique facilitant "l'interculturalité virtuelle" dans les apprentissages à l'université? Cas des échanges entre étudiants francais et suédois

    Ingår i Présence et numérique en education, s. 143-157, 2021.

  • Petersson, Tommie

    Konsten att tala om det vi bör tiga om, eller ”vad är filosofididaktik?”

    2021.

  • Riis, Ulla

    Lillemor Kim

    Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2021.

  • Mattlar, Jörgen

    Svart: Stängsel: novell

    2021.

Senast uppdaterad: 2021-06-24