Senaste forskningspublikationer

  • Berg, Anne

    The market and ‘the making’: The economics of the first workers’ associations in nineteenth-century Sweden

    Ingår i Social history (London), s. 167-192, 2020.

    Open access
  • Berg, Anne

    Disciplinens politiska funktion: Den tidiga arbetarrörelsens sanktionssystem och medborgarskapandet, ca 1845–1885

    Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 66-93, 2020.

  • Ginnerskov-Dahlberg, Mette

    Inherited dreams of ‘the West’. Eastern European students’ path to Denmark

    Ingår i The Palgrave Handbook of Youth Mobility, 2020.

  • Ginnerskov-Dahlberg, Mette

    Inherited dreams of ‘the West’. Eastern European students’ path to Denmark

    Ingår i The Palgrave Handbook of Youth Mobility, 2020.

  • Thorp, Robert

    How to develop historical consciousness through uses of history – A Swedish perspective

    Ingår i Historical Encounters: A Journal of Historical Consciousness, Historical Cultures, and History Education, s. 50-61, 2020.

    Open access
  • Larsson, Germund; Westberg, Johannes

    Child Labour, Parental Neglect, School Boards, and Teacher Quality: School Inspector Reports on the Supply and Demand of Schooling in Mid-nineteenth-century Sweden

    Ingår i Historical Studies in Education / Revue d’histoire De l’éducation 32 (1), s. 69-88, 2020.

    Open access
  • Sharif, Hassan; León Rosales, René

    ”Man plockar poäng på oss.”: Kunskapsexploatering och interkulturella praktiker i akademin.

    Ingår i Från interkulturell pedagogik till romska studier. , s. 25-36, 2020.

  • Rytzler, Johannes; Magnússon, Gunnlaugur

    Didaktik som lärarutbildningens innehåll och form.: Motstånd, utmaningar och möjligheter.

    Ingår i Utbildning och Demokrati, s. 49-64, 2020.

    Open access
  • Prytz, Johan

    Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995

    Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 3-32, 2020.

    Open access
  • Liberg, Caroline

    Skrivrörlighet, språkliga resurser och textmedvetenhet

    Ingår i Skrivundervisningens grunder, s. 19-34, 2020.

  • Matlok-Ziemann, Ellen

    "You were never anything ...you were never born!": The Role of Memory in Selected Texts by Eudora Welty and Alice Munro

    Ingår i Verbeia Journal of English and Spanish Studies, s. 50-68, 2020.

    Open access
  • Gonsalves, Allison J.; Danielsson, Anna

    Introduction: Why Do We Need Identity in Physics Education Research?

    Ingår i Physics Education and Gender, s. 1-8, 2020.

  • af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny

    Utveckling av metaspråk för tidigt skolskrivande

    Ingår i Grænsegængere og grænsedragninger i nordiska modersmålsfag, s. 277-295, 2020.

    Open access
  • Kirsten, Nils; Carlbaum, Sara

    Kompetensutveckling för professionella lärare?: Introduktionen av kollegialt lärande i svensk skola

    Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 7-34, 2020.

  • Nolgård, Olle; Nygren, Thomas; Tibbitts, Felisa; Anamika, Anamika et al.

    A global history in a global world?: Human rights in history education in the Global North and South

    Ingår i Historical Encounters, s. 24-49, 2020.

    Open access
  • Eva Netzelius-salen, Blåsenhus, Uppsala 2020-06-05 kl 13:15

    Walldén Hillström, Kristina

    I samspel med digitala medier: Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker

    Open access
  • Bergh, Andreas; Dyrdal Solbrekke, Tone; Wickström, Johan

    Deliberative Communication: Stimulating Collective Learning?

    Ingår i Leading Higher Education As and For Public Good, 2020.

  • Evaldsson, Ann-Carita; Karlsson, Magnus

    Protecting interactional spaces: Collusive alignments and territorial arrangements of two-against-one in girls' play participation

    Ingår i Journal of Pragmatics, s. 163-176, 2020.

  • Hemmi, Kirsti; Bråting, Kajsa; Lepik, Madis

    Curricular approaches to algebra in Estonia, Finland and Sweden – a comparative study

    Ingår i Mathematical Thinking and Learning, 2020.

    Open access
  • Gelinder, Lolita

    Smak för hållbar mat?: Undervisning för hållbar matkonsumtion i Hem- och konsumentkunskap

    Open access
  • Gelinder, Lolita; Hjälmeskog, Karin; Lidar, Malena

    Sustainable food choices? A study of students’ actions in a home and consumer studies classroom

    Ingår i Environmental Education Research, s. 81-94, 2020.

    Open access
  • Iversen, Clara; Evaldsson, Ann-Carita

    Respecifying uncertainty in pupil health team collaboration: The morality of interpreting pupils’ school problems

    Ingår i Qualitative Research in Psychology, 2020.

    Open access
  • Kirsten, Nils

    Kompetensutveckling som styrning: Om statliga insatser för lärares kompetensutveckling och hur de förhandlas i lärares lokala praktik

    Open access
  • Ringarp, Johanna; Nihlfors, Elisabet

    Styrning och ledning av svensk förskola och skola

    Gleerups Utbildning AB, 2020.

  • Lundesjö Kvart, Susanne

    Konsten att undervisa ryttare: En studie om ridlärares pedagogiska praktik

    Open access
  • Mutabazi, Eric; Sundh, Stellan

    French and Swedish students' perspectives on second-class citizenship in educational contexts - shared experiences and questioned values

    Ingår i Bildungsforschung, s. 1-13, 2020.

    Open access
  • Kirsten, Nils

    Svenska lärares deltagande i kompetensutveckling: En statistisk bearbetning av uppgifter om lärares kompetensutveckling i TALIS, TIMSS, PIRLS och PISA 2001-2018

    2020.

    Open access
  • Åström Elmersjö, Henrik; Thorp, Robert

    The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory

    Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, s. 1-21, 2020.

    Open access
  • Thorp, Robert; Persson, Anders

    On historical thinking and the history educational challenge

    Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 891-901, 2020.

    Open access
  • Ekman Ladru, Danielle; Gustafson, Katarina

    Children's collective embodiment - Mobility practices and materialities in mobile preschools

    Ingår i Population, Space and Place, 2020.

    Open access
  • Roozenbeek, Jon; van der Linden, Sander; Nygren, Thomas

    Prebunking interventions based on “inoculation” theory can reduce susceptibility to misinformation across cultures.

    Ingår i The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review, 2020.

    Open access
  • Nordholm, Daniel; Arnqvist, Anders; Nihlfors, Elisabet

    Principals´ emotional identity: the Swedish case

    Ingår i School Leadership and Management, 2020.

    Open access
  • Karlberg, Martin; Bezzina, Christopher

    The professional development needs of beginning and experienced teachers in four municipalities in Sweden

    Ingår i Professional Development in Education, 2020.

    Open access
  • Harju, Anne; Balldin, Jutta; Ekman Ladru, Danielle; Gustafson, Katarina

    Children’s education in ‘good’ nature: Perceptions of activities in nature spaces in mobile preschools.

    Ingår i Global studies of childhood., 2020.

  • Gustafson, Katarina; Danielle, Ekman Ladru

    Children’s socialization into the mobile preschool: a priming event collectively performed by novice children, ‘old-timers’, and pedagogues

    Ingår i European Early Childhood Education Research Journal, 2020.

    Open access
  • Gonsalves, Allison; Danielsson, Anna

    Physics Education and Gender: Identity as an Analytic Lens for Research

    2020.

  • Danielsson, Anna; Engström, Susanne; Norström, Per; Andersson, Kristina

    The making of contemporary physicists: Figured worlds in the university quantum mechanics classroom

    Ingår i Research in science education, 2020.

  • Mickelsson, Martin

    Sharing Good Examples, Then What?: Investigations of Contingency and Continuity in the Scaling-of-ESD-Activities-as-Learning

    Open access
  • Müller, Fabian; Denk, Albert; Lubaway, Emily; Sälzer, Christine et al.

    Assessing social, emotional, and intercultural competences of students and school staff: A systematic literature review

    Ingår i Educational Research Review, 2020.

  • Kirsten, Nils

    Persuasion and resistance: Large-scale collaborative professional development as a policy instrument

    Ingår i Journal of Curriculum Studies, s. 395-412, 2020.

    Open access
  • Lucic, Iva

    Gebrochenes Brot: Geschichte eines Frauenordens zwischen den Weltkriegen : Schwestern von der heiligsten Eucharistie

    Anton Pustet Verlag, 2020.

  • Forsberg, Eva; Sundberg, Daniel

    Att utveckla undervisningen: en fråga om evidens eller professionellt omdöme

    Ingår i Att utveckla forskningsbaserad undervisning, s. 29-50, 2020.

  • Gustafson, Katarina

    Sweden

    Ingår i Teen Lives around the World, s. 535-546, 2020.

  • Prytz, Johan; Ringarp, Johanna

    Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990

    Ingår i Transnational Perspectives on Curriculum History, s. 131-148, 2020.

  • Palm Kaplan, Kristina; Prytz, Johan

    Conservative and transformative changes in algebra in Swedish lower secondary textbooks 1995–2015

    Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, 2020.

  • Gäreskog, Petra; Lindqvist, Gunilla

    Working from a distance? A study of Special Educational Needs Coordinators in Swedish preschools

    Ingår i Nordic Studies in Education, s. 55-77, 2020.

    Open access
  • Magnússon, Gunnlaugur

    Inclusive education and school choice: Lessons from Sweden

    Ingår i European Journal of Special Needs Education, s. 25-39, 2020.

    Open access
  • Hallsén, Stina; Nordin, Andreas

    Variations on Modernisation: Technological Development and Internationalisation in Local Swedish School Policy From 1950 to 2000

    Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 151-166, 2020.

    Open access
  • Hörstedt, Axel

    Letters of recommendation in the transition from gymnasium to university in Early Modern Sweden

    Ingår i Early Modern Academic Culture, s. 57-71, 2019.

  • Edgren, Henrik

    Med grundlagen i sin hand: Konstitution och politisk press i Norge och Sverige på 1810- och 1820-talet

    Ingår i Frie Ord i Norden?, s. 305-329, 2019.