Senaste studentuppsatser

  • Ågen, Amanda

    Normal och onormal

    2020.

    Open access
  • Carlsson, Emma; Landin, Victor

    ”Det är framtiden, och vi måste hänga på”: En kvalitativ och kvantitativ studie av pedagogers inställning till digitala verktyg i förskolan, med fokus på barns aktivitetsnivå.

    2020.

    Open access
  • Isola, Eric; Löfgren, Maria

    Ledarskap under samling och måltid: En intervjustudie hur pedagoger beskriver sitt ledarskapsarbete kring måltids- och samlingssituationer

    2020.

    Open access
  • Lindstedt, Hedvig; Magsomboon, Pearrie

    Kan miljöns utformning och pedagogens förhållningssätt påverka barns fantasiutveckling? - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattning om sin roll i barnets fantasiutveckling och vilken påverkan pedagogerna anser att förskolemiljön har

    2020.

    Open access
  • Heldesjö, Sofia; Thyr, Fanny

    Bildstöd inom kommunikationen: En studie om hur bildstöd kan främja barns kommunikation och stimulerar barns språkutveckling

    2020.

  • Chafik, Natasha; Özdeveci, Rojda

    Måltiden-mer än bara mat?: En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt under måltidssituation i förskolan

    2020.

  • Bedros, Marina; Sami Salar, Ameen

    Pedagogens förhållningssätt och genusarbete på förskolan: -       En intervjustudie som undersöker pedagogens förhållningssätt till barnen under leken utifrån genusperspektivet

    2020.

    Open access
  • Loock, Emelie; Öjdahl, Ulrika

    "Matematik är inte bara att rabbla och räkna liksom": Intervjustudie om förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan.

    2020.

    Open access
  • Råberg, Maria; Åkerlund, Hanna

    Den fria leken, det ska barnen bara klara av: en studie om förskollärares arbete med språkstörning i förskolan

    2020.

    Open access
  • Ramsell, Camilla; Rosenblom, Christel

    "Idag har vi bara lekt": En intervjustudie av förskollärarens uppfattning av barns fria lek i förskolan

    2020.

    Open access
  • Cajander, Hanna; Wåhlstedt, Elin

    Gården räcker till himlen: En fenomenografisk ansats om pedagogers uppfattningar kring undervisning utomhus.

    2020.

  • Abuhassira, Svitlana; Mihoh, Nur

    " Mamma pratar ett språk, pappa pratar ett språk...och så har vi svenska här ": En kvalitativ studie om hur förskolepedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    2020.

    Open access
  • Nordström, Rakel; Persson, Sara

    Pojke eller flicka, spelar det någon roll i förskolan?: Kvalitativ intervjustudie där förskollärare och barnskötare redogör för sitt normkreativa arbete i förskolan.

    2020.

    Open access
  • Frisk, Karin; Schönberg, Marie

    Wow, var det sånt här stort fokus på genus!: En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete i förskolan

    2020.

    Open access
  • Sarah, Sundström; Malin, Talay

    ”Nej jag sitter inte och har lektioner, som de har i skolan”: En intervjustudie om förskollärares uppfattningar om matematikundervisning i förskolan

    2020.

    Open access
  • Berger, Robert; Lindberg, Elisa

    Too cool for school: En kvalitativ forskningsstudie om machokultur i skolan

    2020.

  • Cox, Amanda; Omer, Ahlam

    Barn med diagnosen autism i förskolan: - En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar med barn med diagnosen autism i förskolan

    2020.

    Open access
  • Sundman Lindström, Susanne; Andersson, Annelie

    Fatta - vilken skillnad!: En kvalitativ intervjustudie gällande språkfrämjande undervisning för de yngsta barnen ur ett sociokulturellt perspektiv.

    2020.

  • Ahlberg, Lisa; Baban, Stefani

    "En bild för dig och mig": - En kvalitativ intervjustudie om förskollärare och barnskötares syn på bildstöd som inkluderande verktyg

    2020.

    Open access
  • Andersson, Josefina; Matilda, Folkelid

    "jag vill också vara med och skapa miljön": en fenomenografisk studie om barns delaktighet i den pedagogiska inomhusmiljön

    2020.

    Open access
  • Aykut, Rojda; Demir, Leyla

    En magisk framtid, eller inte?: En kvalitativ intervjustudie om pedagogernas kompetenser och barns inflytande i digitaliseringen på förskolan

    2020.

    Open access
  • Ben Abderrahmen, Hanan; Rubaie, Ashwaq

    Stress i förskolan: En studie om hur stress kan påverka barn och förskollärare i förskolan

    2020.

    Open access
  • Mihoh, Nur; Abuhassira, Svitlana

    " Mamma pratar ett språk, pappa pratar ett språk... och så har vi svenska här ": En kvalitativ studie om hur förskolepedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    2020.

    Open access
  • Samsonyan, Meri; Qatanani, Sona

    Mottagandet av nyanlända elever: En intervjustudie om mottagande och inkludering ur lärare och rektorperspektiv.

    2020.

    Open access
  • Akatakpo, Blessing; Wahlund, Charlotte

    Vad menas med normkritik då?: En kvalitativ studie om pedagogers arbete med normkritisk pedagogik i förskolan.

    2020.

    Open access
  • Bjurlerstam, Therése; Bägerfeldt, Frida

    En nyexaminerad lågstadielärares första tid som ledare i klassrummet

    2020.

    Open access
  • Carlsson, Johanna; Lindström, Malin

    Utmaningen är koncentration och motivation: Pedagogers erfarenhet och upplevelser av läs- och skrivutvecklande undervisning av elever som har ADHD eller liknande symtom

    2020.

    Open access
  • Eklund, Isabelle; Eklund, Rebecca

    Attityd i text: En studie om elevers förmåga att uttryckakänslor och värderingar i årskurs 3

    2020.

    Open access
  • Ivarsson, Anette

    Digital teknik och game based learning samt gamification i de yngre åldrarna: En intervjustudie

    2020.

    Open access
  • Mert, Melike; Houssami, Laila

    Att bemöta elever med ADHD.: En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares erfarenheter

    2020.

  • Erlandsson, Galina; Zemite, Eva

    Musik och dans - ett lustfyllt avbrott och lärandeobjekt: En kvalitativ intervjustudie om musik och dans i förskolan

    2020.

    Open access
  • Zilén, Jesper

    Nationella minoriteter i samtidens läromedel: en narrativanalys av läromedel riktade mot årskurs 4–6 i historia.

    2020.

    Open access
  • Salih, Befrin; Rahman, Asiqur

    En kvalitativ studie om stress i årskurs 1 och 3

    2020.

    Open access
  • Älvebratt, Linn; Johansson, Nadja

    Pojkars och flickors skolprestationer inom berättande texter: En granskning av bedömningarna från nationella provet delprov F

    2020.

    Open access
  • Andersson, Annika

    En komparativ studie om upplevd autonomi hos rektorer i Norge och Sverige

    2020.

    Open access
  • Hansen, Amanda; Nyroos, Mikaela

    Språk, kommunikation och lärande: En intervjustudie om hur förskollärare skapar förutsättningar för barns utveckling av språk och kommunikation i Montessori- respektive Reggio Emilia-inspirerad pedagogik

    2020.

    Open access
  • Silva, Manuel

    Genus och Slöjd

    2020.

  • Ekenhill, Maria

    Att göra läsningen angelägen: Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning

    2020.

    Open access
  • Eriksson, Emilia

    ”Jag läser upp min gymnasieexamen för att kunna studera vidare”: En kvalitativ studie om utbildningsstrategier hos intagna vid en klass 2-anstalt i Sverige

    2020.

    Open access
  • Olofsson, Anna; Sillanpää, Mikaela

    Läsande och skrivande i förskoleklassen: En kvalitativ analys med fenomenografiskt perspektiv

    2020.

    Open access
  • Jakobsson, Linn; Lotz Lee, Alexandra

    Inkludering av flerspråkiga elever i ett tvålärarsystem: En kvalitativ fallstudie i ett tvålärarsystem

    2020.

    Open access
  • Lehrberg, Sofia; Sköld, Hanna

    Går det framåt?: En multimodal textanalys av läromedelsserien Språkis

    2020.

    Open access
  • Åhlén, Linnéa; Friberg, Alice

    Deltidsjobb - Frivilligt eller krav?: En kvalitativ undersökning om upplevda informella krav relaterade till yrkesrelaterat deltidsarbete hos studenter

    2020.

  • Jonsson, Caroline; Mogård, Rebecka

    Kooperativt lärande för elever med ADHD: En studie om lärares syn på hur kooperativt lärande fungerar för elever med ADHD i lågstadiet

    2020.

    Open access
  • Palm Bexbom, Natalie; Nilsson, Ida

    En inkluderande skola: Lärares syn och arbetssätt för att inkludera elever i behov av särskilt stöd

    2020.

    Open access
  • Kilponen, Rebecca

    Algebra i matematikläromedel: En jämförande studie mellan svenska och finska läromedel med fokus på tidig algebra

    2020.

    Open access
  • Koss, Amanda; Eriksson, Sophie

    Kollegial handledning på 1177 Vårdguiden: Om att ha dubbla roller i en medarbetardriven organisationsutveckling

    2020.

    Open access
  • Vartiainen, Frida; Jakobsson, Elin

    Visar elever mer språklig kompetens än vad som bedöms?: En mixed methods-studie av 112 berättande elevtexter från det nationella provet i svenska för årskurs 3

    2020.

    Open access
  • Forssbeck, Mikael; Lindahl, Camilla

    I vilken riktning rör vi oss?: En studie av vilket svenskämne som framträder i Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling

    2020.

    Open access
  • Birck, Johanna; Englund, Ebba

    Genus i läromedel: En kritisk diskursanalys om hurgenus skildras i ett urval NO-läromedel för lågstadiet (Fk-3)

    2020.

    Open access