Kalendarium för Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
I kalendariet hittar du information om institutionens kommande disputationer, Högre seminariet, konferenser mm. Se även institutionens alla öppna forskningsseminarier.
Observera att kalendern just nu visas filtrerad, men kalenderprenumerationen kommer vara ofiltrerad.
Följ dessa instruktioner för att lägga in prenumerationen i Outlook i Windows:
- Kopiera kalenderlänken.
- Gå till kalendervyn i Outlook.
- Högerklicka på Mina kalendrar (eller Andra kalendrar), välj Lägg till kalender, välj Från Internet.
- I dialogrutan som öppnas klistrar du in kalenderlänken.
- Svara ja på frågan om du vill lägga till Internetkalendern i Outlook och prenumerera på uppdateringar.
Kalendern finns nu med i din kalenderlista i Outlook. Du kan välja om kalenderposterna ska visas genom att klicka i bocken bredvid kalenderns namn.
För Safari på Mac, läs dessa instruktioner.
I andra kalenderprogram, kopiera länken och lägg till den på det sätt som används där.
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Eva Hultin: "Children’s Democratic Experiences in a Collective Writing Process – Analysing Classroom Interaction in Terms of Deliberation"
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Eva Sallstedt presenterar ett utkast till sin masteruppsats ”Statligt understöd till det enskilda skolväsendet 1870-1900”.
Underlag erhålls efter mejl till Esbjörn Larsson -
–12.00
Disputation Gabriella Gejard
Gabriella Gejard disputerar i pedagogik med avhandlingen: Matematiserande i förskolan. Geometri i multimodal interaktion.
-
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Anna Johansson lägger fram sitt 10 %-manus. Titel på manuset är "Nyanlända elever i behov av specialpedagogiska stödinsatser"
Läsare är Johanna Svahn, universitetslektor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik
Anna Johansson skickar manuset till intresserade vid förfrågan.
0anna.johansson@edu.uu.se -
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Eva Lundqvist & Malena Lidar: "Knowledge gained from investigations of national tests in two projects" (preliminary titel)
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Esbjörn Larsson ventilerar texten "1800-talets utbildningsrevolution"
Underlag erhålls genom mejl till Esbjörn Larsson. -
–16.15
Högre seminarium i pedagogik
“Studies in workplace interaction and professional learning environments”
Professor Jon Hindmarsh, King’s Business School, London
Helen Melander Bowden, Jonas Risberg, and Erica Sandlund -
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Anna Danielsson : "Dis/continuities in the quantum mechanics classroom – consequences for physics teacher trainees"
Co-authors are Susanne Engström and Per Norström -
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Olle Nolgård lägger fram sitt 10%-manuskript.
Diskutant:Johan Samuelsson, docent i historia (med utbildningsvetenskaplig inriktning) vid Karlstad universitet -
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Tanya Stivers, professor in Sociology, UCLA: "The art and science of the deal. Turning resistance into acceptance."
https://soc.ucla.edu/faculty/tanya-stivers -
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Agnès van Zanten, professor i sociologi vid Observatoire Sociologique du Changement (OSC) vid Sciences Po, Paris: "Education, markets and school choice."
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Johanna Ringarp ventilerar texten "Från AMU till Lernia AB: Arbetsmarknadsutbildningens utveckling i Sverige".
Underlag erhålls genom mejl till Johanna Ringarp. -
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Carina Berkhuizens 75 % seminarium
Diskutand: Polly Björk-Willén, Linköpings universitet
Texten tillhandahålles av Carina Berkhuizen vid förfrågan, carina.berkhuizen@edu.uu.se -
–15.00
Utbildningssociologiska seminariet
Jim Porter, Postdoctoral Fellow, Hugo Valentin Centre, Uppsala University: "The Entanglement of Racism and Individualism: the National Defense Education Act and the Individualization of “Intelligence” and Educational Opportunity"
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Johan Prytz och Johanna Ringarp ventilerar texten "Skolämnen, läroböcker och styrning – i snittet mellan offentligt och privat. En studie av läroboksförlagens inflytande på skolreformer under 1900-talet".
Underlag erhålls genom mejl till Johan Prytz -
–15.00
Högre seminarium i didaktik
Anna Günther-Hanssens 50%-seminarium måndag den 3/12 kl. 13.15-15.00. Titel på manuset är ”Barns naturvetenskapliga utforskande och könade tillblivande tillsammans med förskolans lärmiljöer och innehåll” och läsare är Anna Jobér, universitetslektor vid Malmö universitet. Handledare är Anna Danielsson (EDU) och Kristina Andersson (Centrum för genusvetenskap).
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Leif Östman: "Towards a didactical theory of embodied teaching and learning"
-
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
Karen Lillie, UCL London: "From the Political, to the Neoliberal, to an Open Question of Transnational Capital: The Changing Rationale Behind an Elite Boarding School in Switzerland"
Language: English.
Everyone who is interested is welcome.
-
The Fourth International Symposium on the Intergenerational Transmission of Minority Languages: Language and Identity (ITML4)
-
–12.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
PhD plan by Caitlin Mc Evoy
To be discussed is a so called 10% manuscript “Examining the impact of education as a means for Integration: An Ethnography of Adult Education as the social mechanism for integration in Sweden”. -
–15.00
Högre seminarium i utbildningssociologi
PhD plan by Jennifer Waddling. To be discussed is a so called 10% manuscript ”A Preschool without Borders”. International Preschool Profiles and Families’ Educational Strategies”.
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
David Sjögren ventilerar sin text ”Trapped between parents, regulations and the local school board: Limitations on teachers, power, independence and leverage in the mid-19th century Sweden” och Anne Berg ventilerar sin text ”Disciplinens politiska funktion: Arbetarföreningarnas sanktionssystem och medborgarskapandet, ca 1845–1885”.
Underlag erhålls via mejl till Esbjörn Larsson -
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Johan Prytz: "A new perspective on Swedish educational history. An analysis of reforms and pedagogical texts in school mathematics, 1910–1975"
-
–15.00
Utbildningssociologiska seminariet
Professor Michael Gustavsson presenterar sin kommande bok Metodsjukan: Standardiserad vetenskap i utbildning och forskning. Exemplet Lärarutbildning
-
–15.00
Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning
Prof. Monica Rosén vid Göteborgs universitet presenterar forskarskolan Kvantitativa metoder i utbildningsvetenskaplig forskning (QRM), https://qrm.gu.se
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Unsettling Object Encounters: Posthuman Pedagogies for Different Educational Futures
-
–15.00
Högre seminarium i pedagogik
Leo Berglunds 50% avhandlingsseminarium. Diskutand är Donald Broady.
-
–17.00
Föreläsning av hedersdoktor Susan Danby
Öppen föreläsning av professor Susan Danby, utsedd hedersdoktor 2019 vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, med titeln Children’s interaction and social order: Reflections on lessons learned, serendipity and turning points. Föreläsningen ges på engelska.
-
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Johan Prytz ventilerar sitt artikelutkast ”A new perspective on Swedish educational history. An analysis of reforms and textbooks in school mathematics, 1910–1975”
Underlag erhålls via mejl till Johan Prytz. -
–
Spansklärardagarna
Första veckan i februari 2019 är det dags för de två årligt återkommande spansklärardagarna som anordnas av Fortbildningsavdelningen för skolans internationalisering. I år arrangeras seminariedagarna i samarbete med FoU-enheten, utbildningsförvaltningen, Stockholms stad och Uppsala kommun och evenemanget äger rum på Blåsenhus, Uppsala universitet.
-
–17.00
Högre seminarium i didaktik
Bor Gregorcic, Researcher, Department of Physics and Astronomy, Division for Physics Education Research (Avdelningen för fysikens didaktik): Organizing Physics Teacher Professional Education Around Productive Habit Development
-
–14.30
Utbildningssociologiska seminariet
Yann Renisio, Postdoc, Collège de France, Paris: Studies on higher education: past, present and forthcoming projects.
Language: English
Everyone interested is welcome -
–15.30
Utbildningssociologiska seminariet
Leonora Dugonjic-Rodwin, Visiting fellow SNSF, Humboldt-Universität zu Berlin: Transnational Accreditation: the Case of IB Schools
Language: English
Everyone interested is welcome -
–15.00
Utbildningshistoriska seminariet
Gustav Berry ventilerar texten ”Mellan agrar kvinnlighet och husmoderskontrakt: lanthusmoderligheten i jordbrukets kvinnliga yrkesutbildning, 1911-1969”.
Underlag erhålls via mejl till Gustav Berry -
Disputation Hanna Hofverberg